Deel dit artikel
-

‘Rutte II slaat geen brug naar dialoogmarketing’

Het gat tussen de politiek en de communicatiebranche wordt vooralsnog niet gedicht. Dat zegt voorzitter Henry Meijdam van branchevereniging Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) naar aanleiding van het regeerakkoord ‘Bruggen slaan’.

Het akkoord spreekt expliciet over duurzaamheid in de agrarische, biochemische en financiële sector. Maar communicatie komt er volgens de vereniging bekaaid vanaf.

Meijdam is positief over het voornemen van Rutte II om de grensoverschrijdende handel te stimuleren, onder meer door het aanstellen van een minister van Buitenlandse Handel. Op deze wijze moet het makkelijker worden voor het MKB om te investeren in andere lidstaten. In marketing, vooral online, vervagen de landsgrenzen.  Bedrijven moeten kunnen expanderen naar het buitenland. ‘Maar dan moeten zij wel in staat zijn te blijven concurreren met hun buitenlandse counterparts.  In dit licht is het van cruciaal belang dat er geen nationale koppen op wetgeving worden gezet, zoals dit recent gebeurde bij de cookiewetgeving. Hier zou het kabinet zich, ook bij het vormgeven van de privacybescherming voor moeten uitspreken.’

Het nieuwe kabinet wil onder meer een betere bescherming van online privacy. De privacytoezichthouder, het College Bescherming Persoonsgegevens, krijgt in het regeerakkoord meer (boete) bevoegdheden. Ook worden bedrijven die een database aanleggen verplicht tot een Privacy Impact Assesment (PIA).

DDMA vindt dat als een bedrijf persoonsgegevens verwerkt voor profileren of marketingdoeleinden, dit op verantwoorde wijze moet gebeuren en is voorstander van instrumenten die bijdragen aan deze bewustwording, zoals een PIA. Maar de vereniging plaatst er een kritische noot bij: ‘We zijn erg benieuwd hoe een dergelijke PIA wordt vormgegeven, omdat aan een elektronisch patiëntendossier toch andere privacy risico’s kleven dan aan een adressenbestand van een de plaatselijke retailer.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Erik Bakker

Is het, om even bij het voorbeeld van de privacywetgeving te blijven, dan zo’n probleem, voor expansie op externe markten, wat voor wetgeving er in Nederland geldt ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond