Deel dit artikel
-

Datingsite Relatieselect stopt

RelatieSelect Nederland, bedenker en eigenaar van de websites serieuzerelatie.nl, echtevriend.nl, haveanicedate.nl en relatieselect.nl, stopt met haar bedrijfsactiviteiten. Er valt steeds minder aan dating te verdienen, zegt directeur Marc Verhoeven.

Volgens Verhoeven is het stoppen van de site met zo’n 9000 betalende leden het gevolg van een snel optredende mentaliteitsverandering bij mensen die willen daten via internet. Waren singles vroeger nog relatief voorzichtig in het benaderen van andere singles via internet; tegenwoordig geven steeds meer mensen elkaar na slechts één mailtje hun telefoonnummer, privé-adres en andere vertrouwelijke gegevens. Bovendien willen steeds meer mannen én vrouwen daten voor (eenmalig) sexcontact.

Ook blijven mensen vaak maar voor een minimale periode van bijvoorbeeld een maand lid, omdat ze zo snel mogelijk direct met elkaar in contact willen komen. Bedrijfseconomisch is dit niet langer interessant, zegt Verhoeven.

Deze week worden alle profielen van de site verwijderd en vrijdag 17 maart valt het doek definitief. De sites zullen dan voorgoed van het internet verdwijnen. De domeinnamen zijn te koop. "Winst is er nooit gemaakt," aldus Verhoeven. "De tijdsinvestering was er niet minder om. Verkoop van de site hebben we niet echt overwogen, daar ben je dan weer maanden mee bezig. We wilden er zo snel mogelijk van af.”

Verhoeven gaat zich weer richten op andere activiteiten, zoals het organiseren van evenementen. Ontslagen zullen er niet vallen.

Marktleider Relatieplanet kan de ervaringen van Relatieselect vooralsnog niet delen. Het bedrijf uit Roden begint binnen enkele weken zelfs met een Engelstalige site Truedate.com, waar Engelssprekenden elkaar kunnen ontmoeten.

Het aantal datingwebsites in Nederland is het afgelopen jaar zelfs met 7,9 procent toegenomen. Wereldwijd bedroeg de stijging van het aantal datingwebsites 17 procent. In Nederland wordt de omzet van relatie- of datingsites geschat op 20 miljoen euro. Jupiter Research denkt dat de markt voor datingssites in Europa de komende vijf jaar zelfs zal groeien tot 350 miljoen euro. Maar relatiezoekenden hebben wel behoefte aan specifieke informatie en zijn veeleisend.

Uit een analyse van datingsite Datecom.nl blijkt dat ‘reactiesnelheid’ bijvoorbeeld een belangrijk criterium voor zoekenden is bij de keuze van een internet datingservice. Zij willen zo snel mogelijk een eerste aanzet tot contact kunnen maken. Wanneer eenmaal het eerste contact is gelegd, stappen veel daters meteen over naar gratis communicatievormen als chatprogramma MSN of Skype voor het bellen via internet. De aanwezigheid van een chatbox bij een datingsite is dan ook vaak van doorslaggevende betekenis. “Het kan zijn dat we de markt te optimistisch hebben ingeschat,” zegt Marc Verhoeven van RelatieSelect Nederland, dat anderhalf jaar heeft gedraaid. “Maar we zagen ook duidelijke ontwikkelingen die bij ons tot de conclusie hebben geleid dat er geen toekomst meer zit in dit soort sites.”

Deel dit bericht

12 Reacties

Remco

De concurrentie is inderdaad heel groot en de datingsites schieten als paddestoelen uit de grond. Neem bijvoorbeeld 41205.com leuk nieuw concept, die zouden de bezoekers en leden van RelatieSelect Nederland wel kunnen gebruiken om op te boxen tegen een RelatiePlanet.

Olivier

9000 dat is wel wat anders dan de aantallen van Relatieplanet. 9000 dan ben je gewoon nooit van de grond gekomen.

Jambers

De meeste datingsites schermen met grotere aantallen, maar het aantal geregistreerde gebruikers zegt weinig over het actieve gebruik. En hoeveel betaalde gebruikers ze hebben, dat blijft ook onduidelijk.

Derk Atinga

Staat Releatieselect nu te koop? Zo ja, hoe is Relatie select te bereiken?

Mike M

Wat een onzin, je bent gewoon een slechte verliezer Verhoeven!  Relatieplanet is aan de telegraaf verkocht en Lexa.nl voor 11.5 miljoen euro aan Meetic. Er is helemaal geen sprake van een snel optredende mentaliteitsverandering bij mensen die willen daten via internet en ik kan het weten (-:

Peter

Het werd al voorspelt, 2006 vindt er een shake-out van datingsites plaats. Lexa is in Franse handen. Onehello behoort tot een bedrijf uit Australie. Meetic, Match ook allemaal buitenlandse ondernemingen. Ik heb vele van deze sites bezocht en allemaal hebben ze iets gemeen: een slechte klantenservice. Zal wel komen omdat ze niet zo heel goed Nederlands kunnen lezen en schrijven daar in het buitenland :-). De enigste serieuze en grote dating site in Nederlandse handen is nu nog Relatieplanet. Denk dat Relatieplanet er baat bij heeft. Vanwege het feit dat het een Nederlands bedrijf is hebben ze volgens mij toch een streep voor. Bij mij wel althans. Of zal Relatieplanet straks ook in buitenlandse handen gaan vallen?

Zoekende op het Internet

Waarschijnlijk kan er weinig winst gemaakt worden vanwege de dure marketingcampagnes die moeten draaien om een winstgevende datingsite te runnen. Geen marketing = geen leden. Veel marketing = veel leden. Veel leden = veel poen.  Wie zou nou naar een datingsite gaan met slechts 9000 singels? Dan heb je waarschijnlijk slechts 100 mensen uit je omgeving om van te 'kiezen' en de meeste daarvan vallen ook niet in je doelgroep (te oud, te jong, niet aantrekkelijk genoeg). Je moet een hele goede naam en véél gebruikers hebben om een datingsite goed te runnen.  Goed van deze site om meteen te stoppen. Om in concurrentie te gaan met de echte datingsites (met name Lexa en RP) moet je wel heel erg veel geld (miljoenen) tegen gooien.

ton van de bunt

Let op, het is oppassen met dating sites. De meesten maken je gratis lid na een bepaalde periode. Maar dat doet Match.com niet. Te eerste is de manier van afmelden uiterst moeilijk en ten tweede komen ze met juridische maatregelen om hun geld te halen en ze schrijven je niet uit. Dus mensen pas op met Match.com

Jos

Ja vaak staat er ook de eerste 10.000 leden zijn gratis. Vond een nieuwe site die dit ook doet, relamour.nl, maar daar hoef je maar 25 euro per jaar te betalen. Dat vind ik nog wel te doen. Maar wanneer je 20 euro per maand gaat vragen denk ik sowiezo dat er heel veel mensen afhaken.

Jan Arie

Ik denk dat de tijd juist rijp is voor kleinere datingsites om het op te gaan nemen tegen de grotere spelers. Ik ben zelf lid geworden bij een kleinere speler (prodating.nl) en wat je ziet is dat er weer service verleend word. Stuurde ik bij Lexa of Onehello suggesties dan hoorde ik daar nooit meer iets van maar bij deze heren kreeg ik een berichtje dat ze het een fantastisch idee vonden en dat ze het aan de site zouden toevoegen. Dat maakt de "dater" weer belangrijk en er word weer naar je geluisterd, en daar is in Nederland ongetwijfeld behoefte aan.

Anja

Ik heb altijd het idee dat veel van die profielen op een datingsite niet echt zijn. Daarom meld ik mij ook altijd alleen maar gratis aan. En daarna zoek ik dan via http://www.come.to/contact het e-mail adres van mensen die een profiel hebben op zo’n dating site.

Scheelt weer een hoop geld en gedoe!

Anja

Volgens mij zijn veel profielen op een datingsite niet echt. Daarom meld ik mij ook altijd alleen maar gratis aan. En daarna zoek ik dan via http://www.come.to/contact het e-mail adres van mensen die een profiel hebben op zo’n dating site.

Scheelt weer een hoop geld en gedoe!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond