Industry Wire

Geplaatst door Table Duck

Thuisbezorgd, een vloek of een zegen?

Bezorg platformen zoals Thuisbezorgd of UberEats kunnen restaurants veel omzet opleveren. Het is een makkelijke manier voor een restaurant om snel en veel potentiële klanten te bereiken zonder daar al te veel voor te doen.
Echter hoor je ook steeds meer negatieve geluiden uit de horeca. Een continue terugkerend probleem zijn de stijgende commissies, op dit moment is dat 13% per order. Je betaalt deze commissie voor iedere order, ook van klanten die zeer regelmatig bij het restaurant bestellen.
Wat wellicht nog een groter probleem kan vormen is het gebrek aan data dat een restaurant ontvangt over zijn klanten. Door het gebrek aan data is het voor restaurants heel lastig om te verbeteren, de feedback loop ontbreekt namelijk. Daarnaast kan een restaurant geen relatie met die klant opbouwen zoals we dat wel kunnen in bijvoorbeeld eCommerce. Iets wat essentieel is in de tijd dat concurrentie moordend kan zijn.

Technologie als alternatief voor Thuisbezorgd

Zijn er alternatieven voor Thuisbezorgd? En zo ja wat zijn dan goede alternatieven? Je ziet dat er er zijn steeds meer alternatieven voor Thuisbezorgd op de markt komen. Deze alternatieven zijn vaak technologie gedreven. Een van de alternatieven voor Thuisbezorgd is klanten laten bestellen via Facebook Messenger of WhatsApp door middel van een chatbot. Door slim gebruik te maken van bestaande messaging platformen, werp je zo min mogelijk een drempel op voor de klant om te switchen naar een direct kanaal. Iets wat cruciaal is in gedragsverandering.
Wil je het gedrag veranderen naar direct bestellen bij een restaurant, dan zul je dat ook moeten incentiveren. Door middel van een gratis blikje cola of simpelweg door lagere prijzen te vragen in het directe kanaal. Iets van door Thuisbezorgd stevig tegen wordt gewerkt door de zogenoemde pariteitsclausule. Deze clausule geeft Thuisbezorgd het recht om prijzen te “matchen”. Iets wat in veel overige Europese landen al verboden is.

Door het bouwen van een eigen bezorgkanaal kan een restaurant juist de 1-1 relatie opzoeken met klanten. Het kan makkelijk gekoppeld worden met bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma waardoor je een 2e, 3e en 4e bestelling in de hand werkt.

Hoe werkt een bezorgchatbot?

Een bezorgchatbot werkt eigenlijk vrij simpel. Klanten van een restaurant kunnen een gesprek starten door een weblink te openen, of de QR code te scannen . Tijdens het gesprek zal de chatbot vragen wat de klant wil bestellen. De klant betaalt via betaalmethoden zoals iDeal of PayPal. Wanneer een bestelling is betaald, wordt de bestelling doorgestuurd naar het kassasysteem en de klant krijgt een notificatie dat zijn bestelling eraan komt.

Meer informatie over een bezorgchatbot vind je hier.

Robbert Bregman | Co-founder van Table Duck

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht