Candid presenteert Corona Peiling #4

Sinds mei zijn de Corona maatregelen vanuit de overheid stapsgewijs versoepeld. Om het effect op consumentengedrag van de deze versoepelingen in kaart te brengen, heeft Vostradamus opnieuw een landelijke peiling onder 500 consumenten uitgevoerd.
Highlights Peiling #4 en kansen voor marketeers
Zorgen over inkomen en baanbehoud onder de jonge beroepsbevolking nemen toe
Ruim twee derde (40%) van de werkenden in de leeftijd van 18-34 jaar maakt zich zorgen over het behoud van hun baan. Ook maakt bijna de helft van hen (48%) zich zorgen over hun inkomen. Wanneer we kijken naar financieel oriëntatiegedrag zien we dat een kwart van de Nederlanders van 18-34 jaar zich vaker oriënteert op financiële producten zoals leningen, beleggingsproducten, verzekeringen en spaarproducten. Er liggen kansen voor verzekeraars, financieel dienstverleners en aanbieders van rechtsbijstand om deze groep met relevante diensten en producten te helpen.
De meeste kantoormedewerkers werken nog thuis
Nederlanders die voor de crisis op kantoor werkten en tijdens de lockdown thuis, werken nog steeds grotendeels vanuit huis. Slechts een vijfde (19%) zegt nu weer grotendeels op kantoor te werken. Gedurende de Corona crisis (en waarschijnlijk ook daarna) zal (deels) thuiswerken steeds gangbaarder worden. Aanbieders van elektronica, internet en kantoorartikelen voor thuis kunnen hierop inspelen. Hoe creëer je de optimale thuiswerkplek? Welke producten heb je daarvoor nodig? Er liggen genoeg kansen voor merken om thuiswerkend Nederland te inspireren.
Maak het buiten leven leuker
Nederland gaat vaker naar buiten. Vooral wandelen en recreatief fietsen zijn populair. Ruim een kwart van de Nederlanders (27%) zegt hun tuin/balkon/dakterras op te knappen. Dit gedrag vertaalt zich tevens in meer oriëntatie op en aankopen van producten voor tuin/dakterras/balkon, sportieve fietsen en e-bikes. Er liggen in deze tijd extra kansen voor aanbieders van producten die het leven buiten leuker maken. Merken kunnen in hun communicatie inspelen op de behoefte van mensen om buiten iets (met elkaar) te ondernemen.
Communiceer óók over winkelbeleving
Ruim een tiende van de Nederlanders (12%) gaat naar een andere bouwmarkt of een ander tuincentrum. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat het daar minder druk is en dat het gemakkelijker is om 1,5 meter afstand te houden. In Peiling #2 zagen we ditzelfde patroon bij supermarkten. Merken met fysieke winkels doen er goed aan om duidelijk te communiceren waarom het winkelen bij hen prettig en veilig is. Winkels kunnen met behulp van online tools ook communiceren over hoe druk het in de winkel is op een bepaald moment en of er wachtrijen zijn. Zo kunnen consumenten beter kiezen op welk moment zij naar de winkel komen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.