Industry Wire

Geplaatst door Festival Travel

Reisbureau deelt inkomsten als oplossing voor evenementen

Met het wegvallen van de festivalzomer zit er voor veel organisaties niets anders op dan alle pijlen richten op 2021; het jaar waarin ondernemers hun evenementen weer op de rit moeten krijgen. Wetende dat er in 2021 echter weinig nieuwe tickets kunnen worden verkocht, ziet de industrie zich genoodzaakt extra omzetstromen te genereren. Festival Travel speelt hierop in met de introductie van tech oplossing Chameleon: The Event Travel Marketplace.

De realiteit is hard: áls we alweer mogen genieten van een jaar vol grootschalige muziek-, sport- en cultuurevenementen in 2021, dan wordt voor evenementenorganisaties alsnog de omzet van één jaar verspreid over twee jaar, terwijl de kosten niet evenredig zijn gedaald. Op zoek naar meer omzet staan organisaties dan ook voor een aantal keuzes: 1.) Meer evenementen organiseren? Daarmee worden de kosten ook weer aanzienlijk verhoogd. 2.) Meer bezoekers verwelkomen? Dat gaat lastig in tijden van social distancing. Het is dus zaak de marge per bezoeker te verhogen door 3.) het aanbieden van meer aangrenzende producten en diensten. Marketplace oplossing Chameleon maakt dit mogelijk.

Chameleon is een online shop die verschillende producten en diensten van meerdere leveranciers tegelijk aanbiedt. Waar meerdaagse evenementen naast entreetickets vaak al enkele extra’s zoals camping, kluisjes en lokaal transport aanbieden, maakt Chameleon onder meer ook een koppeling met nabijgelegen ho(s)tels en (inter)nationale reisopties (trein, bus, vliegtuig) voor de verre bezoeker. Om de customer journey bij het evenement zelf te houden en te verlengen, wordt een white-label shop geïmplementeerd op de website van het evenement. Hierdoor is het niet nodig andere websites te bezoeken om deze extra producten te bestellen en lijkt het voor de klant alsof alles bij het evenement wordt geboekt.

Grofweg 60% – 90% van de huidige entreeticketmarges kan worden verdiend met dergelijke bijkomstige producten en diensten. Hierdoor kan de curve van een dalende cashflow als gevolg van Covid-19 aanzienlijk worden afgevlakt (zie Figuur 1). Voorbeelden van festivals die The Event Travel Marketplace al hebben omarmd zijn Eurosonic Noorderslag, het Hongaarse Sziget en het Roemeense Electric Castle.

Festival Travel voelt zich verantwoordelijk deze oplossing met de gehele industrie te delen en vraagt dan ook geen investering voor een implementatie. Bovendien neemt Festival Travel werk uit handen door de customer care op zich te nemen. Om het vertrouwen van de klant terug te winnen voor seizoen 2021 garandeert Festival Travel daarnaast diverse Covid-19 maatregelen, zoals de optie om 100% gratis te annuleren. Chameleon biedt dus een oplossing voor evenementen, leveranciers en bezoekers. Nu, en op de lange termijn.

Benieuwd hoe het scenario van jouw onderneming eruit ziet? Check de Chameleon website voor meer informatie of neem contact op met Ruud Bongaerts via ruud@festival.travel.Festival Travel is aanbieder van festivalvakanties en vertegenwoordiger van diverse Europese festivals voor de Nederlandstalige markt, waaronder Sziget, Balaton Sound, Electric Castle, Pohoda en Exit.

Met de introductie van Chameleon – The Event Travel Marketplace – bieden we de evenementenindustrie een oplossing voor de beperkte entreeticketverkoop voor seizoen 2021. Samen staan we sterk en verslaan we de negatieve impact van Covid-19 door het genereren van nieuwe omzetstromen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht