Deel dit artikel
-

Verlies Klarna verzevenvoudigt door internationale expansie

Leverancier van online betaaldiensten Klarna boekt in het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 51 miljoen euro. Dat komt met name door investeringen in groei in de VS en het VK, maar ook een verdubbeling in aantal niet-betalende consumenten.

De omzet (uit verkoopcommissies van webwinkels) steeg met 36 procent tot 443 miljoen euro in de eerste zes maanden van het jaar.

Waar het coronavirus klappen uitdeelt bij klanten in de reissector en ticketverkopers zien de online klanten in kleding, persoonlijke verzorging en huis- en tuinonderhoud juist grote digitale groei. Bij Klarna weegt de laatste groep zwaarder, waardoor het toch dubbelcijferige groei schrijft.

De Zweden zien ook dat retailers versneld de omslag naar internet maken. Het aantal klanten steeg in zes maanden met 35.000 tot tweehonderdduizend. Het aantal kopende consumenten dat over het Klarna-platform gaat, steeg met veertien miljoen tot 85 miljoen.

In focusmarkten Amerika en Engeland groeide de consument aantallen met respectievelijk 550 en 120 procent. De financiële dienst is daar nog maar vrij kort op de markt, dus die dependances laten cijfers zien van eerst heel weinig klanten naar weinig.

Overigens is het niet alleen internethandel wat Klarna doet. Het bedrijf biedt zijn achteraf betalen-dienst ook aan bij fysieke retailers. De volumes daar groeiden met 75 procent. Eind juni waren er 13.000 winkels die In Store gebruikten.

Klarna is bezig met een merkbouwende marketingcampagne in Amerika en Engeland. Het bedrijf moet vooral zijn naam laden. Het soort dienst dat het levert, is op die markten makkelijk te vergelijken met wat een creditcard doet. Sterker nog: via zijn banklicentie geven de Zweden sinds kort creditcards uit in Zweden en Duitsland. Meer landen zullen volgen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gerrit

Een investering van €51 miljoen voor internationale groei van een bedrijf met een waarde van meer dan 5,5 miljard is minder dan 1%…

Erwin Boogert

De complete omvang van die investering is niet te herleiden. Ze geven in dit verslag enkel kerncijfers. Geen details over bijv. marketinguitgaven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond