Deel dit artikel
-

E-commerce Live!: steeds meer nichemarktplaatsen

Menig retailer start de komende tijd zijn eigen marktplaats. Dat voorspelt Jasper Spaans van Mirakl op E-Commerce Live! op 2 november. Het bedrijf levert online marktplaatsoftware aan detailhandelaren, fabrikanten en groothandels.

Niet alleen de grote reuzen als Amazon en Alibaba hebben marktplaatsen, ook steeds meer kleinere partijen zien de voordelen. “Je zult steeds meer nichemarktplaatsen zien opkomen,” weet Spaans.

Hij begint zijn presentatie met Afound, een onafhankelijk merk binnen de H&M Group. Afound is een marktplaats met elke dag deals voor honderden bekende merken. Naast interieurartikelen van externe merken, zijn ook alle merken van de H&M Group vertegenwoordigd. Afound begon met een kleine vijftig partners, en is nu met 300 partners verzesvoudigd. Er zijn al zo’n 180.000 artikelen te vinden.

Veel van dit soort initiatieven worden ontwikkeld vanuit duurzaamheid. Overschotten kunnen op deze manier makkelijker worden weggewerkt, en retailers hoeven geen extra inkopen te doen met als risico dat ze met voorraden blijven zitten. Het paraplumerk hoeft ook zelden meer nee te verkopen, want het desbetreffende artikel is altijd wel via partners te verkrijgen.

In Nederland zijn Blokker en Fonq aansprekende voorbeelden van marktplaatsen. Ze kunnen hierdoor veel meer artikelen aanbieden, zijn aantrekkelijker voor consumenten en ook voor minder bekende merken die profiteren van de naamsbekendheid van de marktplaats. Blokker biedt online al 900.000 producten.

Maar ook in B&B zijn dergelijke ontwikkelingen gaande. Spaans noemt StopCovid 19, een Frans initiatief dat in 48 uur uit de grond werd gestampt. “In maart werden overheden ineens geconfronteerd met een vraag naar beschermingsmiddelen zoals gecertificeerde mondkapjes. De marktplaats bracht gecertificeerde producten bij elkaar, die anders veel moeilijker waren te verkrijgen.”

Maarktplaatsen zijn over het algemeen makkelijk te bouwen, zegt Spaans. “De uitdaging zit hem in een goede verhouding tussen het platform en zijn stakeholders. Je moet niet alleen een goede gebruikerservaring bieden, maar ook een vertrouwensband creëren.”

Meld je gratis aan voor E-Commerce Live! op 2 november

Deel dit bericht

1 Reactie

Jack Overzee - NOTBOL.COM

Logisch dat er meer platforms ontstaan. De reuzen van nu hebben bewezen dat hun formules alleen hun zakken goed vullen en de ondernemers die het werk doen, investeren en het zakelijke risico nemen relatief weinig overhouden aan verkopen via de bekende platforms..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond