Deel dit artikel
-

Banken gaan toch schade spoofing vergoeden

Het Ministerie van Financiën heeft met de banken afgesproken dat zij klanten gaan compenseren voor de schade als gevolg van spoofing. Bij spoofing denken klanten dat ze door de bank worden gebeld en moeten ze spaargeld zogenaamd vanwege een hack overmaken naar een andere rekening.

De vier grootbanken (ABN AMRO, ING, Rabobank, De Volksbank) hebben een minimum afwegingskader  afgesproken voor het verlenen van coulance bij schade die consumenten leiden door spoofing, meldt Minister Hoekstra aan de Tweede Kamer.

Het afgelopen jaar is het aantal slachtoffers van spoofing hard gestegen. Banken zijn momenteel niet bij wet verplicht om deze schade te vergoeden. Uit het Burgerlijk Wetboek volgt dat banken verplicht zijn schade te vergoeden als een klant de betaling niet zelf heeft geïnitieerd, bijvoorbeeld omdat een betaalinstrument van een bank is gehackt of in geval van phishing (waarbij de klant wordt misleid doordat de online bankomgeving is nagebouwd).

Omdat bij spoofing de betaling wettelijk gezien door de klant zelf is geïnitieerd, valt deze vorm van fraude in de regel niet onder de wettelijke plicht tot vergoeding.

ING en ABN weigerden tot voor kort schade te vergoeden. Dat gaat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 alsnog gebeuren.

Er moet dan wel aantoonbaar en overtuigend sprake zijn van misbruik van de naam of telefoonnummer van de eigen bank. Ook moet door het slachtoffer aangifte bij de politie gedaan gedaan zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond