Voorstel toont onwetendheid van sommige EP-leden over kleine bedrijven en digitale economie

Brussel – 23 augustus 2021- De Connected Commerce Council (3C), een wereldwijde organisatie waarvan meer dan 1.800 Europese mkb’ers lid zijn, heeft vandaag kritiek geuit op leden van het Europees Parlement (EP-leden) van de fractie De Groenen/Vrije Europese Alliantie – met onder andere GroenLinks Europarlementariër Kim van Sparrentak – omdat zij een amendement van de voorgestelde EU-wetgeving inzake digitale markten (Digital Markets Act; DMA) hebben voorgesteld dat gerichte reclame zou verbieden.
Het DMA-voorstel werd eerder dit jaar door de Europese Commissie ingediend met als doel de concurrentie te bevorderen door de marktmacht van toonaangevende digitale platforms zoals Amazon, Apple, Facebook en Google in te perken en mogelijkerwijs te forceren dat de platforms uiteenvallen. 3C heeft al eerder kritiek geuit op het DMA-voorstel omdat het de e-commerce drastisch zou veranderen ten nadele van kleine bedrijven, maar bovengenoemd amendement 606 zou de zaken nog veel erger maken door digitale platforms te verbieden gerichte digitale reclamediensten aan te bieden.
“Gelooft het Europees Parlement echt dat kleine bedrijven beter af zouden zijn en meer zouden kunnen concurreren zonder gerichte digitale advertenties?”, aldus Brandon Mitchener, een adviseur van 3C Europe. “Digitale reclame is het belangrijkste marketinginstrument voor talloze Europese mkb’ers. Met beperkte budgetten stellen gerichte advertenties kleine adverteerders in staat om potentiële klanten gemakkelijker en goedkoper dan ooit te vinden. Zij vormen een hoeksteen van de moderne handel. De afschaffing van dit waardevolle instrument voor kleine ondernemingen zal alleen grote bedrijven ten goede komen die al naamsbekendheid hebben en het zich kunnen veroorloven miljoenen euro’s uit te geven aan massamediareclame”.
Het Europees Parlement zal zich in september buigen over amendement 606, samen met meer dan 1.000 andere amendementen.
“Net als bij de AVG is het Europees Parlement weer eens zo gefocust op zijn kruistocht tegen grote technologiebedrijven dat het voorbijgaat aan de gevolgen van die acties voor kleine bedrijven,” voegde Mitchener eraan toe. “Voorstellen om de werking van digitale reclame te verbieden of ingrijpend te wijzigen, tonen aan dat de Europese regelgevers de behoeften van kleine bedrijven niet begrijpen. Google en Facebook zullen deze nieuwe regels overleven, maar de kleine hoteleigenaar in Griekenland en de woninginrichtingswinkel in Polen misschien niet.”
De Connected Commerce Council staat volledig achter het streven van de Europese Commissie naar eerlijke concurrentie op de markt voor digitale diensten. Maar het risico is groot dat de DMA Europese mkb’ers onbedoeld op een pad van “digitale achteruitgang” zet, omdat bedrijven die digitale instrumenten hebben omarmd, worden opgezadeld met meer complexiteit en onzekerheid, minder efficiëntie en hogere kosten.
De Connected Commerce Council roept de leden van het Europees Parlement op om te denken aan de tienduizenden Europese kleine bedrijven die krachtige digitale tools nodig hebben om te overleven en te gedijen in de snel veranderende wereld.
Over 3C:
De Connected Commerce Council is een non-profit ledenorganisatie met maar één doel: de toegang van kleine bedrijven tot essentiële digitale technologieën en tools bevorderen. 3C biedt kleine bedrijven toegang tot de meest effectieve digitale tools die op de markt beschikbaar zijn, biedt coaching om groei en efficiëntie te optimaliseren, en cultiveert een beleidsomgeving die rekening houdt met en respect heeft voor de belangen van de kleine bedrijven van vandaag.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.