Deel dit artikel
-

‘TikTok voor tweede jaar op rij meest favoriete advertentieplatform bij consumenten wereldwijd’

Van alle online platformen scoort TikTok, net zoals vorig jaar, het hoogst op de zogenoemde Ad equity-ranglijst van Kantar. Hoewel TikTok alleen in Taiwan op de eerste positie staat, heeft het platform zowel in Nederland als de VS de hoogste positie op de Ad equity-ranglijst voor online mediamerken.

In totaal is TikTok in negen van de 22 gemeten landen op de eerste of tweede plek terug te vinden op deze ranglijst. Kijken we echter naar de algemene ranglijst met alle mediakanalen in Nederland, staan er 10 offline mediamerken boven TikTok.

Ad equity staat voor de houding van consumenten ten opzichte van hun reclame-ervaring binnen specifieke platformen en advertentie-formats. Ondanks de prominente plaats die digitale platformen innemen in het dagelijks leven, blijven consumenten wereldwijd positiever staan tegenover reclame in offline kanalen zoals bioscopen, gesponsorde evenementen, tijdschriften en reclame op de winkelvloer (POS).

Van deze positieve houding ten opzichte van advertenties via traditionele mediakanalen is ook in Nederland sprake. De algemene Nederlandse top 5 Ad equity-ranglijst wordt volledig aangevoerd door traditionele mediakanalen waarbij POS-uitingen het meest positief worden gewaardeerd door Nederlandse consumenten. Pas op de 8e positie in de Nederlandse Ad equity-ranglijst voor mediakanalen vinden we het eerste online kanaal terug; namelijk podcasts.

De populariteit van podcastadvertenties is gestegen. Ze staan op plaats 11 in de ranglijst en hebben daarmee influencer content ingehaald als het favoriete online advertentiemedium. Podcast-advertenties worden in vergelijking met 2020 beschouwd als kwalitatief beter en relevanter in de ogen van de consument.

De toevoeging van e-commerce platformen aan de ranglijst  illustreert het toenemende belang van deze platformen in het digitale advertentielandschap. Amazon is wereldwijd, na TikTok, het mediamerk dat bij consumenten het hoogst scoort op Ad equity.

Nederlandse Ad equity-ranglijst onder consumenten – alle mediakanalen 
1) Bioscoopreclame (-) 1) POS-advertenties
2) Gesponsorde events (-) 2) Bioscoopreclame
3) Advertenties in tijdschriften (-) 3) OOH
4) POS-advertenties (nieuw!) 4) Gesponsorde evenementen
5) Advertenties in kranten (-) 5) Advertenties in tijdschriften

Wereldwijde Ad equity-ranglijst onder consumenten – online mediakanalen Nederlandse Ad equity- ranglijst onder consumenten – online mediakanalen 
1) Podcast advertenties (+1) 1) Podcast advertenties
2) Influencer content (-1) 2) Influencer content
3) Ecommerce advertenties (nieuw!) 3) Ecommerce advertenties
4) Advertenties op tv-streamingservices (-1) 4) Online display advertenties
5) Social media story-advertenties (-) 5)

Wereldwijde Ad equity-ranglijst onder consumenten:
top vijf mediamerken in 2021

1) TikTok (-)

2) Amazon (nieuw!)

3) Instagram (-1)

4) Google (-)

5) Twitter (-)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond