NS denkt aan e-commerce en reclame

De website van de Nederlandse Spoorwegen zal eind dit jaar ingrijpend worden vernieuwd, maar blijft gratis. Misschien komt er wel reclame op de veelbezochte webpagina's. Voorlopig zullen er geen binnenlandse treinkaartjes worden verkocht, maar volgens Moos Braxhoofden, hoofd van de internetafdeling, overweegt de spoorwegmaatschappij elektronische verkoop van abonnementen en internationale tickets.
Op de site van de NS kunnen reizigers gebruikmaken van een nationale en internationale reisplanner met de vertrek- en aankomsttijden, of de digitale versie van het Er-Op-Uit!-boekje lezen. Sinds de lancering van de NS-website eind 1996 trekt deze jaarlijks miljoenen bezoekers, die vooral zoeken naar actuele reisinformatie. Moos Braxhoofden, verantwoordelijk voor het internetbeleid van de spoorwegmaatschappij, ziet een toenemende belangstelling voor de site: 'Sinds hieraan structureel aandacht wordt besteed in ons communicatiebeleid, met vermelding van de URL in reclame en brochures, zien we een groei van honderden procenten. De laatste jaren is het bezoek enorm toegenomen.'
Gaat dit ten koste van de verkoop van de reisplanner of het ouderwetse spoorboekje?
'Daar heb ik geen zicht op, maar ik verwacht dat wel. Dat is echter geen enkel probleem en we zullen die kanalen niet opheffen. De klant moet ons kunnen bereiken via welk kanaal hij dat wil.'
Voor de site van Openbaar Vervoer Informatie (OVR) moeten mensen sinds september 50 cent per minuut betalen. Denkt de NS ook aan betaalde reisinformatie?
'Nee, onze site blijft gratis. Ik vind het ook niet "des internets" om mensen hiervoor te laten betalen. Het is bedrijfsinformatie en onze doelstelling is juist om zo laagdrempelig mogelijk te zijn.'
Wanneer kun je je treinkaartje via Internet bestellen?
'We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een totaal nieuwe site, die een stuk interactiever gaat worden. Daarbij overwegen we e-commerce. Niet zozeer voor de treinkaartjes, want online verkoop van een kaartje van 5 gulden is moeilijk te regelen. Wel denken we aan verkoop van abonnementen en internationale tickets. Daarvoor zijn we ons nu aan het oriënteren.'
Wat zijn de bezwaren tegen online verkoop van goedkopere treinkaartjes?
'Het printen van de plaatsbewijzen zou thuis moeten gebeuren. Met een oplader zou dat kunnen, maar we wachten erop tot de chipkaartmarkt zich heeft ontwikkeld. Voor die tijd gaan we het niet uitproberen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld banken zijn wij een "close follower". Als de technologie volkomen zekerheid biedt, dan zullen we het pas gaan gebruiken.'
Als jullie site zo goed wordt bezocht, waarom staat er dan geen reclame op?
'Daar hebben we wel aan gedacht, maar uit klantonderzoek is gebleken dat mensen vooral snel informatie willen vinden op de site en reclame zou teveel afleiden. Misschien dat we het bij de vernieuwde site wel gaan doen, maar dat is niet het primaire doel. Dat blijft het zo goed mogelijk informeren van de doelgroep.'
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond