Deel dit artikel
-

2021: het Jaar van de NFT

Even voor kerst ging het eerste sms’je ter wereld onder de hamer in Frankrijk. Het bericht met de tekst ‘Fijne Kerst!’, dat in 1992 werd verstuurd naar de toenmalige directeur van Vodafone, is verkocht als non-fungible token (NFT). 2021 werd het jaar waarin de NFT definitief doorbrak. Het aantal wereldwijde zoekopdrachten op Google naar de term NFT heeft volgens Google Trends voor het eerst de term crypto overtroffen.

Een NFT is een niet-inwisselbaar document van echtheid waarmee het eigenaarschap van digitale objecten wordt aangetoond. Dat document is vastgelegd in de blockchain, het grootboek waarvan ook cryptomunten gebruikmaken.

De handel in NFT’s neemt fors toe. OpenSea, momenteel het meest populaire gedecentraliseerde platform voor NFT-veilingen, faciliteerde in augustus alleen al 3,4 miljard dollar aan transacties. Het platform van oprichters Devin Finzer (31) en Alex Atallah (29) denkt al voorzichtig aan een beursgang.

De nog steeds ontluikende markt voor niet-fungibele tokens heeft zelfs zijn beste jaar ooit gehad en genereerde meer dan 23 miljard dollar aan handel, volgens cijfers van DappRadar. Ter vergelijking: vorig jaar ging het om minder dan 100 miljoen.

De bedragen die worden geboden gaan ook steeds verder omhoog. Eerder dit jaar ging de eerste Wikipedia-pagina bijvoorbeeld nog voor 750.000 dollar (664.000 euro) onder de hamer. Ook zijn NFT’s verhandeld van emoticons , de eerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey en de broncode voor het wereldwijde web.

De NFT opent dan ook een heel nieuwe wereld voor illustratoren, fotografen en kunstenaars, die hun digitale creaties kunnen verkopen als fysieke schilderijen, foto’s tekeningen of schetsen.  Sotheby’s, het grootste veilinghuis ter wereld, heeft dit jaar al 100 miljoen dollar verdiend aan de veiling van NFT’s. Zo werd in juni een zeldzame CryptoPunk, de Covid Alien, geveild voor 11,8 miljoen dollar.

In december werden voor het eerst honderd digitale kunstwerken van drie vooraanstaande artiesten van Mind The Gap – Aiiroh, Noble$$ en Sinao – geveild op Catawiki.

Ook de modewereld heeft belangstelling. Het Nederlandse Kanessa claimde in november de eerste kledinglijn ter wereld te zijn die NFT-tokens lanceerde van diverse kunstuitingen van hun sport- en loungekledingcollectie. Mutani, het eerste digitale modenetwerk van België, lanceerde afgelopen jaar een eerste virtuele modecollectie in samenwerking met ontwerper Stefan Kartchev.

Keune Haircosmetics lanceerde onlangs naar eigen zeggen als eerste Nederlandse haarmerk NFT’s. De non-fungible tokens zijn geïnspireerd op vier iconische producten uit de Keune geschiedenis. Het merk vertaalt zijn haariconen nu naar een future-proof versie, als digitale kunstwerken.

Historische audio interviews met The Beatles zijn ook al als NFTs geveild.

Inmiddels heeft ook de game-industrie zich op het fenomeen gestort. Spelers kunnen exclusieve digitale voorwerpen aanschaffen met een eigen serienummer. Per voorwerp kan worden getoond wie er allemaal eigenaar zijn geweest. Peter Molyneux, de maker van onder meer de Fable-games, werkt aan dit soort games. Eenzelfde toepassing is denkbaar voor virtuele omgevingen zoals de veelbesproken metaverse zoals Facebook die voor ogen heeft.

Digitaal bureau Dept lanceerde in november al de eerste open source, white-label oplossing voor het opzetten van een zogeheten NFT-marktplaats. De nieuwe marktplaats AlgoMart maakt het gemakkelijk voor merken om binnen een paar dagen hun eigen NFT’s te creëren en te lanceren.

Waar de markt voor Initial Coin Offerings (ICO’s), een soort beursgang met cryptomunten als aandeel, door strenge regulering zo goed als dood is, lijkt de NFT een blijvertje.

Foto Shutterstock

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond