Nieuwe afleveroptie voor online bestellingen: verzending op pallet

6 argumenten om uw (web)winkelproducten op een pallet naar de consument te sturen
Bij een online aankoop is het doorgaans aan u, de retailer, om te zorgen dat de goederen op tijd en onbeschadigd bij de klant aan huis worden afgeleverd. Kleine pakketten kunnen met de reguliere bezorger mee, maar voor zware of buitenmaatse bestellingen komt de oplossing uit onverwachte hoek: een pallet. Men denkt meestal aan zendingen binnen het B2B-segment als er over pallets gesproken wordt maar uit informatie van logistiek dienstverlener Palletways blijkt dat een palletzending sinds de diverse lockdowns een efficiënte en goedkope manier is om ervoor te zorgen dat goederen op tijd en onbeschadigd bij klant terechtkomen. Deze verzendwijze biedt de uitkomst in een tijd waar het afhalen van bouwmaterieel, tuinornamenten, diervoeder of aquaria door de klant, niet meer vanzelfsprekend is en u met goede service een onderscheidend verschil maakt.
Waarom kiezen voor een palletzending?
Als uw producten bij de klant thuis geleverd moeten worden, dan wordt er meestal voor reguliere pakketdiensten gekozen. Maar pallets kunnen ook een oplossing zijn. Er zijn logistieke dienstverleners u de mogelijkheid bieden om de verzendoptie in uw website te integreren en die de pallets vervoeren met dezelfde standaardopties waar de klant al aan gewend is. Denk bijvoorbeeld aan de aflevermomentkeuze en track & tracing van de bestelling – net als bij een pakketdienst. Deze 6 redenen illustreren wanneer een palletzending dé uitkomst biedt:
1. Uw (web)winkel verkoopt zware, kwetsbare of buitenmaatse producten
Als u geen eigen vervoersdienst heeft of de klant is niet in staat de bestelling zelf op te halen, kan dit vervelende gevolgen hebben voor uw omzet. Bestellingen worden geannuleerd, klanten zijn ontevreden over de leveringsduur en wijken uit naar winkels die wel kunnen leveren. Waar uw klanten voorheen zelf een boedelbak of een busje huurden wanneer bezorging geen optie was, verwacht men nu dat bouwmateriaal, diervoeder of aquaria op het huisadres bezorgd worden.
Het eerste waar u wellicht aan denkt, is het verzenden van de bestellingen in pakketten. Het probleem bij reguliere bezorgdiensten is, dat de kosten flink kunnen oplopen omdat de zending per doos in rekening wordt gebracht. Is het gewicht te hoog, dan wordt de zending soms niet eens geaccepteerd. Als de verpakking buitenmaats is, zijn de kosten vaak zo hoog dat ze niet in verhouding staan tot de prijs van het te leveren product. Daarnaast is het ook in dit geval nog maar de vraag of de zending überhaupt wordt meegenomen. Verstuurt u de producten op een pallet, dan behoren de bovenstaande problemen tot het verleden.
2. U wilt besparen op verzendkosten (voor alle betrokken partijen)
Bij aankopen van zwaar en/of groot materiaal – zoals een wasmachine of zakken cement – denken de meeste mensen in een beperkt kader; past alles wel in de auto, zonder iets te vernielen? Moet ik een busje of een boedelbak huren? Als ik dat doe, hoe krijg ik het in- en uitgeladen? Aan een palletzending wordt niet snel gedacht. Dit terwijl dat in veel gevallen goedkoper uitvalt. Door het de consument makkelijk te maken, voorkomt u een hoop stress. Naast een ontzorgde klant scheelt deze verzendwijze u een hoop administratieve handelingen.
3. U heeft genoeg van al die beschadigde (retour)zendingen – en de daarop volgende klachten
Niets is zo vervelend als retouren wegens schade tijdens verzending: voor het milieu, tijdsverspilling door administratieve handelingen en het afhandelen van retouren – en niet te vergeten: de verminderde omzet. Pallets worden niet gestapeld. De zendingen lopen hierdoor geen schade op die veroorzaakt wordt door andere zware pakketten, zoals een doos tegels op uw verzonden aquarium. Ook bij de handling (zowel in het eigen magazijn als bij aflevering bij de klant) is de kans op schade aanzienlijk kleiner.
4. Goed werkgeverschap begint bij een veilige werkplaats
Het verplaatsen van goederen gaat een stuk eenvoudiger als ze op een pallet staan. Het laadproces wordt dan ook aanzienlijk versneld. Daarbij komt nog de Arbo-wetgeving. Een medewerker mag maximaal 23 kg tillen. Door gebruik van een pallet wint uw onderneming dus niet alleen tijd maar gaat u ook verantwoordelijk om met de gezondheid van het personeel – wat uitval van de broodnodige magazijnmedewerkers voorkomt.
5. U wilt uw klanten voorzien van een duurzaam alternatief
De consument van nu is steeds kritischer over de footprint die hun bestelling achterlaat. Het is dus belangrijk om tijdens het bestelproces te communiceren dat er een duurzame verzendoptie beschikbaar is. Palletzendingen kunnen makkelijk gegroepeerd worden. De vervoerder deelt zijn vrachtwagen zo in, dat deze niet alleen vol zit maar dat de pallets zo geplaatst zijn dat er in een logische volgorde naar de verschillende ontvangers gereden wordt. Daar komt nog bij dat het aflevermoment met de klant wordt afgestemd. Zo zijn er minder transportbewegingen nodig, wat leidt tot minder vrachtwagens op de weg. Deze transportwijze reduceert de CO2-uitstoot van de bezorgsector in het algemeen.
6. Heeft u Europese klanten, of wilt u deze?
Logistieke dienstverleners die pallets vervoeren, hebben vaak een internationaal netwerk aan transportpartners. Zo kunnen deze bedrijven de service bieden om ook bij klanten over de grens thuis af te leveren. Veel winkels bedienen nog geen internationale klanten, mede vanwege de hoge kosten en complexiteit van internationale verzending. Een goede logistieke dienstverlener helpt u hierbij.
Alle alternatieve verzendwijzen op een rijtje
Hier vindt u een overzicht van de ontvangstmogelijkheden voor een klant met een grote, en/of buitenmaatse, kwetsbare bestelling.
*De genoemde bedragen in de tabel zijn aanduidingen en kunnen per situatie verschillen, onder andere afhankelijk van gewicht, grootte en afstand van de ingeboekte zending.
Een palletzending inboeken: makkelijker dan u denkt
Er zijn maar weinig logistieke dienstverleners die ladingen op pallets bij de consument afleveren. Palletways is een van de bedrijven die dit doet en ook nog eens de mogelijkheid biedt om de verzendkeuze te integreren op uw website. Deze service heet P2C (Pallet to Consumer). Op gekozen momenten wordt de pallet bij u afgehaald en bij de consument geleverd. Tijdens het gehele proces is de zending te volgen door middel van track & trace – door alle partijen. Binnen de P2C dienst kan uw winkel verschillende services aanbieden. Met Premium delivery, wordt de bestelling de volgende dag al afgeleverd. Kiest de klant voor een Economy delivery, dan kan de datum en het tijdsstip van aflevering worden geselecteerd. Deze opties zorgen voor broodnodige flexibiliteit – en natuurlijk een optimale klantbeleving.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.