Deel dit artikel
-

Mini-Googles profiteren van privacyzorgen

Alternatieve zoekmachines als het Franse Qwant, het Nederlandse Ixquick en DuckDuckGo trekken steeds meer bezoekers omdat gebruikers niet willen dat hun zoekgedrag in kaart wordt gebracht.

Uit onderzoek dat IT-bedrijf EMC heeft verricht onder vijftienduizend consumenten, blijkt dat vrijwel iedereen graag wil profiteren van digitale technologieën, maar daarvoor geen privacy wil inleveren. Het merendeel geeft echter ook aan eigenlijk geen actie te ondernemen om die privacy te beschermen. Ze vinden dat de taak van de instanties die hun informatie vragen, opslaan en verwerken, zoals de overheid en het bedrijfsleven.

Voor een klein deel van de consumenten ligt dat anders, zij zoeken bewust alternatieven. Google verdient geld door het surfgedrag te analyseren en gerichte advertenties te tonen. De alternatieve zoekmachines doen dat bewust niet. Qwant verdient door een affiliatemodel, het stuurt verkeer door naar eBay en TripAdvisor. Dat moet dit jaar drie keer zoveel op gaan brengen.

DuckDuckGo verwerkt 5,3 miljoen verzoeken per dag, en het Nederlandse Surfboard Holding zag het aantal verzoeken voor Ixquick en het op Amerikanen gerichte StartPage oplopen van een miljoen in 2011 naar 5,1 miljoen in mei. Hoofd verkoop Alexander van Eesteren zegt dat privacy een van de belangrijkste kenmerk is van hun diensten.

Vooralsnog heeft Google nog weinig te vrezen van de kleintjes. Wereldwijd heeft het bedrijf een marktaandeel van 55 procent, tegen 66 procent een jaar geleden. De daling is vooral te wijten aan de populariteit van zoekmachines in China, zoals Baidu en Qihoo 360.

Deel dit bericht

3 Reacties

KoalaBear

Heb Duck Duck Go meerdere keren geprobeerd, alleen zijn de resultaten nog te wisselend van kwaliteit. Soms best goed, soms niet zo. Het zal langzaam vast wel beter worden. Voor mij hebben de gezamenlijke diensten van Google veel meerwaarde door alles samen te koppelen. En voor privacy vertrouw ik Google, er is nog nooit echt data van gebruikers buit gemaakt.

Nils Rooijmans

Als ik me niet vergis dan maken de zoekmachines van Surfboard Holding gebruik van Google Adwords voor hun advertenties.

De gegevens over het zoekgedrag van de gebruiker komen op die manier ook in handen van Google, en die slaat die gegevens op.

Maartje van Oeveren

Interessante ontwikkeling!

Maar hoe komen jullie bij dat cijfer van een marktaandeel van 55 procent? Ik kom overal 68,7 procent tegen. Zie nog deze laatste publicatie in mei: http://www.netmarketshare.com/search-engine-market-share.aspx?qprid=4&qpcustomd=0. Ben benieuwd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond