Big Data en privacy: wanneer geven consumenten hun persoonlijke informatie?
De meeste consumenten maken zich zorgen over hoe hun persoonlijke informatie wordt gebruikt door marketeers, zo blijkt uit het Data and Privacy Survey van SDL. Opmerkelijk: 79 procent van de respondenten heeft er geen problemen mee om hun informatie aan een vertrouwd merk te geven.
Big Data is niet alleen het grote marketingverhaal in de zakelijke wereld, maar ook het persoonlijke verhaal van de consument. Privacy zit op het snijvlak. Voor marketeers biedt Big Data toegang tot een breed scala aan consumenteninzichten. Voor consumenten staat Big vooral voor Big Brother, een ongekende bedreiging voor de privacy. Een zorg die breder leeft, waardoor nieuwe consumenten fundamentele veranderingen brengen in markten en merken.
57 procent van de respondenten wil géén zaken doen met merken en bedrijven die persoonlijke informatie gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren. Maar als de respondenten al een aankoop hadden gedaan bij een merk of bedrijf, dan zou 79 procent er geen problemen mee hebben om hun persoonlijke informatie te geven.
Oudere consumenten
Het onderzoek werd gehouden onder 4000 consumenten in de Verenigde Staten en Australië. Oudere consumenten maken zich meer zorgen over data en privacyvraagstukken dan jongere consumenten:
- In de VS maakt 59 procent van de consumenten in de leeftijdscategorie van 18-29 zich zorgen over de privacy van hun gegevens, in vergelijking met 71 procent van de consumenten in de leeftijdscategorie van 45-60.
- In het Verenigd Koninkrijk maakt slechts 48 procent van de consumenten tussen 18 en 24 zich zorgen, vergeleken met 63 procent van de leeftijden tussen 45 en 54 jaar.
Welke informatie
Consumenten zijn vrij open met het delen van informatie over geslacht, leeftijd en inkomen. Ze zijn veel minder bereid om hun sofinummer, namen van familie en vrienden of die van hun echtgenoot te delen. Die voorkeuren verschillen per land. Vooral de Britse respondenten zijn huiverig voor het delen van informatie (bijna een derde zegt dat ze geen persoonlijke gegevens zouden delen met merken).
‘Do Not Track’
72 procent van de respondenten maakt zelden of nooit gebruik van privacymiddelen als ‘Do Not Track’. Een duidelijke weerspiegeling van de lage acceptatie van deze technologie. 76 procent van de respondenten gaf aan dat ze niet vertrouwd zijn met in -store tracking, waarbij retailers hun bewegingen volgen, vooral omdat ze niet begrijpen waarom ze worden gevolgd.
Klantloyaliteitsprogramma’s en geschenken
Voor het meedoen aan een klantloyaliteitsprogramma is 49 procent van de consumenten bereid zijn om persoonlijke informatie met merken te delen. In ruil voor gratis producten en diensten zou 41 procent persoonsgegevens delen.
Het belang van privacy
Met alle verregaande mogelijkheden van Big Data is het belangrijk om te beseffen dat consumenten hun persoonlijke informatie willen beschermen. Overweeg het volgende bij gebruik van Big Data:
- Communiceer je duidelijk aan klanten wat ze in ruil voor hun data krijgen?
- Gebruik je de data om de gebruikerservaring te verbeteren?
- Heb je de juiste aanbiedingen en kortingen voor je publiek?
- Bied je een overtuigende reden aan consumenten om hun data met jou te delen?
Bij correct en waardevol gebruik van klantgegevens waarbij de privacy van je klanten wordt beschermd, groeit de merkentrouw.
*) Bekijk het SDL rapport Data and Privacy Survey (“Marketing Data and Consumer Privacy: What Your Customers REALLY Think”)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond