Onderzoek: Ruim een op de vijf (22%) van de Nederlandse bedrijven slaagt er niet in om thuisnetwerken en apparaten van medewerkers te beveiligen

Amsterdam, 8 september 2022 – Ruim een of de vijf Nederlandse bedrijven (22%) beschermt de thuisnetwerken en slimme apparaten van werknemers niet. Dat blijkt uit een onderzoek van BlackBerry Limited naar cyberbeveiligingsrisico’s bij thuiswerken. Uit dat onderzoek blijkt ook dat Nederlandse thuiswerkers bij aanschaf van een slim apparaat prioriteit geven aan de prijs van een product (41%), gevolgd door gebruiksvriendelijkheid (34%). Slechts 30 procent van de ondervraagden die een slim apparaat bezit zegt dat veiligheid in de top drie staat van belangrijkste redenen om een product te kopen (Figuur 1). Dit verhoogt het risico op cyberaanvallen voor bedrijven en hun werknemers, aangezien hybride en thuiswerken de norm worden.
Uit het onderzoek onder 1000 thuiswerkers in Nederland blijkt dat meer dan een op de vijf (22%) zegt dat hun werkgever niets heeft gedaan of niet heeft gecommuniceerd over het beveiligen van het thuisnetwerk of slimme apparaten, of dat ze niet weten of ze wel voldoende beschermd zijn. Bovendien zegt slechts een kwart van de Nederlandse werknemers dat hun organisatie de internetverbinding thuis heeft beveiligd (25%). Het gebruik van een zakelijke VPN-verbinding wordt door slechts 34% van de bedrijven verplicht gesteld. Daarnaast heeft een kwart (25%) cyberbeveiligingssoftware op thuisapparaten geïnstalleerd en 25% een cyberbeveiligingsbeleid opgesteld met advies voor slimme apparaten en thuiswerken.
In heel Europa zegt ruim 75% van de thuiswerkers dat hun werkgevers geen stappen hebben ondernomen om de netwerkbeveiliging uit te breiden naar thuisapparaten, zoals een beveiligde internetverbinding thuis. Dit is met name zorgwekkend voor kleine en middelgrote bedrijven. Die hebben volgens BlackBerry-onderzoek te maken met meer dan elf cyberaanvallen per apparaat per dag.
,,Slimme apparaten vinden steeds vaker hun weg naar ons huis, niet alleen om ons leven gemakkelijker te maken, maar ook om kosten te besparen. Dit brengt echter een verhoogd risico met zich mee, aangezien onbeveiligde apparaten het perfecte doelwit zijn voor cyberaanvallers”, zegt John Schaap, Senior Director Benelux & Nordics, van BlackBerry Cybersecurity. ,,Nu consumenten prioriteit geven aan aanschafkosten boven beveiliging en bedrijven er niet in slagen om hun huishoudelijke slimme apparaten te beschermen, lopen zowel persoonlijke als bedrijfsgegevens gevaar.”
Schaap vervolgt:,, Tijdens de pandemie namen de aanvallen toe en we verwachten de komende maanden een soortgelijke golf. Dat komt door de wereldwijde stijging van kosten van levensonderhoud, een mogelijke recessie, escalerende conflicten en stijgende cyberverzekeringspremies. Dat zorgt voor de perfecte omstandigheden voor cybercriminelen. Daarom dringen we er bij bedrijven op aan om de slimme apparaten niet te vergeten. Die zijn steeds vaker een onderdeel van het thuiskantoor. Laten we ze zowel slim als veilig houden bij het voorbereiden op de uitdagende economische tijden die voor ons liggen.”
Ga voor meer informatie naar BlackBerry.com/Cyber.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Onderzoek uitgevoerd in juni 2022 door Opinion Matters namens BlackBerry (NYSE: BB; TSX: BB), naar 4.000 Europeanen (in het VK, Duitsland, Frankrijk en Nederland) die de afgelopen 12 maanden en een slim apparaat in huis hebben.
Prijs | 40.7 % |
Gebruiksvriendelijkheid | 34.0 % |
Installatiegemak | 29.9 % |
Apparaatbeveiliging | 30.2 % |
Figuur 1: Deze tabel laat zien bij hoeveel procent van de Nederlandse respondenten deze reden in de top drie van overwegingen staat bij de aankoop van een slim apparaat voor thuis.
Verplicht gebruik van een zakelijk VPN-netwerk | 33.8 % |
Cybersecuritybeleid opgesteld met advies voor slimme apparaten/thuiswerken | 24.6 % |
Beveiligde internetverbinding thuis | 25.9 % |
Geïnstalleerde software voor cyberbeveiliging op thuisapparaten | 25,0% |
Mijn werkgever heeft niets gedaan/gecommuniceerd over het beschermen van mijn thuisnetwerk of slimme apparaten | 21,8% |
Weet niet | 3,6% |
Figuur 2: Deze tabel laat zien bij hoeveel procent van de Nederlandse respondenten een werkgever een maatregel heeft ingevoerd om hun thuisnetwerk of slimme apparaten te beschermen tijdens het thuiswerken.
Over BlackBerry
BlackBerry (NYSE: BB; TSX: BB) levert betrouwbare beveiligingssoftware en -diensten aan organisaties en overheidsinstellingen wereldwijd, die ze nodig hebben om het Internet of Things te beveiligen. Het bedrijf beveiligt meer dan 500 miljoen eindpunten, waaronder 215 miljoen auto’s op de weg. Gevestigd in Waterloo, Ontario, zet het bedrijf AI en machine learning in om innovatieve oplossingen te bieden op het gebied van veiligheid, cybersecurity en dataprivacy. Daarnaast is BlackBerry voorloper op belangrijke gebieden zoals endpointsecurity-management, encryptie en geïntegreerde systemen. Voor meer informatie, bezoek BlackBerry.com en volg het bedrijf via @BlackBerry.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.