InPost vierde kwartaal- en jaarresultaten

InPost vierde kwartaal- en jaarresultaten
Recordomzet en volumegroei op alle belangrijke markten
• InPost Group blinkt uit met 53,8% omzetgroei op jaarbasis en 44% groei van het pakketvolume op jaarbasis, ondanks een uitdagende macro-economische omgeving.
• VK – volumes stijgen met 151% op jaarbasis, dankzij een grotere bekendheid bij klanten en dankzij commerciële partnerschappen met prominente namen als Lidl, TfL, Sainsbury’s en Tesco. 5.000 pakketautomaten nu in gebruik in het VK
• Polen – volumes stijgen met 20% op jaarbasis, waarbij bijna de helft van de bevolking (16,8 miljoen mensen) gebruik maakt van InPost’s diensten in 2022.
• Mondial Relay – volumes stijgen met 21% op jaarbasis, gestimuleerd door de uitbreiding van het out-of-home netwerk.
InPost Group, de toonaangevende Europese leverancier van pakketautomaten, viert opnieuw een jaar van opmerkelijke volumegroei en uitgebreide uitbreiding van zijn pakketautomatennetwerk in zijn kernmarkten in Polen, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
InPost is momenteel aanwezig in negen Europese landen en is sterk vertegenwoordigd in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, twee van Europa’s grootste e-commerce markten. De Groep beschikt nu over een netwerk van meer dan 27.900 pakketautomaten en 26.100 afhaalpunten over het hele continent.
In een klimaat van inflatie zoeken detailhandelaars en leveranciers die met een stijgende kostendruk worden geconfronteerd, naar meer kosteneffectieve partners voor last mile delivery. InPost is nu een betrouwbare partner voor meer dan 91.100 handelaren in heel Europa en helpt hen niet alleen hun marges te verbeteren, maar ook de ecologische voetafdruk van hun toeleveringsketen.
FINANCIËLE HOOGTEPUNTEN
• Hoogste omzet ooit van EUR 1,5 miljard in 2022*, een stijging van 53,8% op jaarbasis.
• De internationale markten van InPost zijn sterk gegroeid en zijn nu goed voor ongeveer 41% van de groepsinkomsten (2022), tegenover 25% in FY21.
• Recordhoogte aangepaste EBITDA van EUR 418,4 miljoen, een stijging van 20,6% op jaarbasis.
• Goede vrije kasstroom in Polen (vrije kasstroom van 143,7 miljoen euro) gebruikt om de snelle internationale expansie van InPost in 2022 te financieren.
OPERATIONELE HOOGTEPUNTEN
• InPost bezorgde in 2022 744,9 miljoen pakketten in heel Europa, een stijging met 44% op jaarbasis.
• Installatie van c.7.500 nieuwe pakketautomaten in de Groep in 2022, waardoor het totaal op meer dan 27.900 komt en wij het belangrijkste pakketautomatennetwerk in Europa worden.
• De waardering van de consumenten voor het aanbod van InPost bleef stijgen met een marktleidende pakketautomaat NPS van 81 in Polen.
• ESG maakt integraal deel uit van ons bedrijfsmodel en onze strategie. Wij ondersteunen niet alleen milieu- en sociale doelstellingen via onze kernactiviteiten, maar ook gerichte initiatieven, zoals:
o Wij willen de levensstandaard verbeteren in de stedelijke gebieden waar wij actief zijn en positieve consumentengewoonten bevorderen via ons Groene Stadsprogramma, dat nu ook in Frankrijk wordt uitgevoerd.
o Wij streven ernaar het afval in elk onderdeel van onze activiteiten te verminderen, zoals blijkt uit het aanhoudende succes van het InPost Eco-box programma in Polen.
o Wij moedigen de deelname van onze werknemers aan duurzaamheidsprojecten aan door middel van vrijwilligersprogramma’s van de onderneming.
• Net-nul tegen 2040 strategie bekrachtigd door het Science Based Targets initiatief dat bevestigt dat InPost het voortouw neemt om een echte impact te maken in de net-nul overgang.
VOORUITZICHTEN
In 2023 hebben we drie belangrijke aandachtsgebieden:
• de groei van het marktvolume in Polen overtreffen en tegelijkertijd de marges vergroten;
• verhoging van de winstgevendheid van Mondial Relay, verbetering van de operationele prestaties en vergroting van het B2C-marktaandeel; en
• het oplossen van logistieke uitdagingen in het VK, om de groei van het B2C-marktaandeel mogelijk te maken en ver voor de markt uit te blijven groeien.
De vooruitzichten voor het bedrijf blijven sterk. Op korte termijn hebben we een positieve start gehad voor 2023, ondanks tekenen van een vertraging van de consument. Onze volumes blijven robuust op al onze markten, en we zijn blij dat we in januari en februari op al onze belangrijke markten een aanhoudende groei hebben gezien. Hoewel wij voorzichtig blijven in het licht van een macro-economische achtergrond die onzeker blijft, zijn wij bemoedigd door de veerkracht die ons bedrijf in 2022 heeft getoond.
Wat de toekomst betreft, blijven onze fundamentele groeifactoren stabiel. Ons kosteneffectieve aanbod en onze milieuvriendelijke oplossing voor last mile delivery is aantrekkelijk voor handelaren en positioneert ons als een partner voor de toekomst.
Rafał Brzoska, oprichter en CEO van InPost Group zegt hierover:
“In 2022 is InPost blijven voortbouwen op ons positieve momentum, met een aanzienlijke groei in elk van onze belangrijkste markten. Deze dynamische expansie en marktaandeelwinst bewijzen de doeltreffendheid van ons bedrijfsmodel en de veerkracht ervan in een moeilijke context van de elektronische handel. De internationale uitbreiding van InPost in 2022 heeft ons een solide basis gegeven om een waar pan-Europees bedrijf op te bouwen.
In Polen blijven wij marktleider en breiden wij ons marktaandeel verder uit. Op onze internationale markten bevinden wij ons in een soortgelijke positie als een paar jaar geleden in Polen. Wij concentreren ons op het vergroten van de bekendheid, het gemak, de dichtheid en het verbeteren van de activiteiten, en zien opnieuw de doeltreffendheid van onze “vliegwiel”-strategie.
In 2023 zijn wij vastbesloten om het e-commerce landschap in heel Europa te blijven transformeren, onze duurzaamheidsagenda te stimuleren en de toonaangevende klantpropositie in de markt te leveren.”
OVERZICHT KERNMARKTEN
Polen
2022 was opnieuw een recordjaar voor het bedrijf in Polen. Onze volumes bereikten recordhoogten van 508,4 miljoen pakketten (+20% op jaarbasis) en, zoals in voorgaande jaren, konden we ons marktaandeel in de binnenlandse e-commerce pakketmarkt verhogen tot 43% in 2022. We hebben ons netwerk van pakketautomaten in Polen met 17% op jaarbasis uitgebreid tot 19.306 automaten met 2,9 miljoen pakketautomaten. In Polen hebben we 16,8 miljoen pakketautomaat-gebruikers bereikt.
In stedelijke gebieden in Polen heeft 85% van de bevolking al een InPost pakketautomaat op 7 minuten loopafstand (59% van de totale bevolking), waardoor de klantentrouw wordt versterkt. Wij hebben ook de loyaliteit van onze handelspartners gewonnen door onze investeringen in fulfilment, die ons een concurrentievoordeel blijven opleveren ten opzichte van onze concurrenten en ons vermogen ondersteunen om grote volumes op een efficiënte manier en op tijd te leveren. Dit weerspiegelt de status van ons netwerk als de meest handige, flexibele en consumentgerichte vorm van last mile delivery.
Mondial Relay
Na de overname van Mondial Relay in juli 2021 hebben we een sterke volumegroei van Mondial Relay gemeld van 21%** op jaarbasis, waarmee we het aanzienlijk beter deden dan de e-commercemarkt. Mondial Relay bezorgde met succes 213,2 miljoen pakketten, dankzij de uitbreiding van ons netwerk voor levering buitenshuis en de investeringen in onze activiteiten.
In Frankrijk zien we een toenemend gebruik door handelaren en een versnelde invoering van de pakketautomaat. Het hogere overnametempo van de nieuwe pakketautomaten in combinatie met de kortere verblijftijd t.o.v. de afhaalpunten zijn vroege tekenen van hoe ons efficiënte bedrijfsmodel zich in deze regio nog verder en in een hoger tempo dan voorheen kan consolideren.
In 2022 kozen 5.000 nieuwe winkeliers voor een samenwerking met InPost. We hebben ook een succesvolle merkvernieuwing afgerond en onze mobiele app gelanceerd, die sindsdien meer dan 350.000 keer is gedownload.
Verenigd Koninkrijk
In 2022 bedroeg het volume in het Verenigd Koninkrijk 20,5 miljoen pakketten, een stijging van 151% op jaarbasis. Deze snelle toename is te danken aan de toenemende bekendheid van het InPost-aanbod bij de consument en wordt vergemakkelijkt door ons groeiende out-of-home-netwerk. In 2022 hebben we in totaal 1.685 nieuwe pakketautomaten ingevoerd, waardoor de toegang voor een groter deel van de bevolking aanzienlijk is verbeterd. InPost UK heeft onlangs zijn 5.000ste pakketautomaat geïnstalleerd, een belangrijke mijlpaal nu we het positieve momentum in het Verenigd Koninkrijk blijven benutten.
InPost zag in 2022 een uitzonderlijke vraag naar haar diensten in het Verenigd Koninkrijk. We bedienden meer dan 2 miljoen individuele klanten, zowel voor retourzendingen als voor de locker-to-locker service, waarvan 46%onze service meer dan eens gebruikte. Deze ongekende vraag is volgens ons een duidelijke bevestiging dat er bij de Britse consument een grote vraag bestaat naar hoogwaardige geautomatiseerde bezorging buitenshuis. Wij zien een enorme kans in het Verenigd Koninkrijk. De snelle groei die we in 2022 op deze markt zagen, zorgde voor enkele capaciteitsproblemen, die we willen oplossen zodat we het potentieel van deze markt ten volle kunnen benutten.
*De gerapporteerde financiële resultaten worden voorgesteld in EURO (EUR). De volgende wisselkoersen werden gebruikt: 1) Gemiddelde EUR/PLN-wisselkoers voor 2022 voor P&L en kasstromen: 4,6883; 2) Gemiddelde EUR/PLN-wisselkoers voor 2021 voor P&L en kasstromen: 4,5775; Alle waarden zijn afgerond. Bijgevolg is het mogelijk dat afgeronde bedragen niet in alle gevallen het afgeronde totaal vormen.
**Gebaseerd op pro forma gegevens. Pro-forma cijfers omvatten de resultaten van Mondial Relay voor boekjaar 2021 alsof Mondial Relay het hele jaar deel uitmaakte van InPost Group.
Over InPost S.A.
InPost (Euronext Amsterdam: INPST) heeft een revolutie teweeggebracht in de bezorging van e-commerce pakketten in Polen en is nu een van de toonaangevende platformen voor out-of-home e-commerce in Europa. InPost, in 1999 opgericht door Rafał Brzoska in Polen, levert bezorgdiensten via ons netwerk van meer dan 28.000 pakketautomaten in 9 landen in heel Europa, alsook koeriers- en fulfillmentdiensten aan e-handelaars. De Paczkomat® machines van InPost bieden consumenten een goedkopere, flexibele, handige, milieuvriendelijke en contactloze leveringsoptie.
Disclaimer
Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen. Met uitzondering van gerapporteerde financiële resultaten en historische informatie zijn alle verklaringen in dit persbericht, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, verklaringen betreffende onze financiële positie, bedrijfsstrategie en plannen en doelstellingen van het management voor toekomstige activiteiten, toekomstgerichte verklaringen die de huidige opvattingen van de onderneming weerspiegelen met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en financiële en operationele prestaties, of kunnen deze als zodanig worden beschouwd. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn herkenbaar aan het gebruik van toekomstgerichte terminologie, waaronder de termen ”gelooft”, ”schat”, ”plant”, ”projecteert”, ”anticipeert”, ”verwacht”’, ”voornemens”, ”kunnen”, ”zullen” of ”zouden moeten” of, in elk geval, hun negatieve of andere variaties of vergelijkbare terminologie, of door discussies over strategie, plannen, doelstellingen, doelen, toekomstige gebeurtenissen of voornemens. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op de overtuigingen, veronderstellingen en verwachtingen van de Vennootschap betreffende toekomstige gebeurtenissen en trends die de toekomstige prestaties van de Vennootschap beïnvloeden, rekening houdend met alle informatie waarover de Vennootschap momenteel beschikt, en zijn geen garanties voor toekomstige prestaties. Naar hun aard houden toekomstgerichte verklaringen risico’s en onzekerheden in, omdat zij betrekking hebben op gebeurtenissen en afhankelijk zijn van omstandigheden die zich in de toekomst al dan niet zullen voordoen, en de Vennootschap kan de juistheid en volledigheid van toekomstgerichte verklaringen niet garanderen. Een aantal belangrijke factoren, die niet allemaal bekend zijn bij of onder controle staan van de Vennootschap, kan ertoe leiden dat de feitelijke resultaten of uitkomsten wezenlijk verschillen van die uitgedrukt in een toekomstgerichte verklaring als gevolg van risico’s en onzekerheden waarmee de Vennootschap wordt geconfronteerd. Lezers wordt geadviseerd geen overmatig vertrouwen te stellen in deze toekomstgerichte verklaringen, die uitsluitend gelden op de datum van dit persbericht en zonder voorafgaande kennisgeving kunnen worden gewijzigd. Anders dan vereist door de toepasselijke wetgeving of de toepasselijke regels van een beurs waarop onze effecten kunnen worden verhandeld, hebben wij niet de intentie of verplichting om toekomstgerichte verklaringen bij te werken.
De gerapporteerde financiële resultaten worden weergegeven in EURO (EUR) en alle waarden zijn afgerond op het dichtstbijzijnde miljoen, tenzij anders vermeld. Bijgevolg is het mogelijk dat afgeronde bedragen niet in alle gevallen het afgeronde totaal vormen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.