Retailers moeten hun businessmodel aanpakken om weer vertrouwen te krijgen in de toekomst

De retailsector staat onder druk. Gerenommeerde winkelketens en merken hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Consumenten winkelen niet alleen volledig online of offline, maar gebruiken alle mogelijke kanalen in het oriëntatie- en aankoopproces. Retailers krijgen hierdoor te maken met specifieke uitdagingen als het gaat om voorraadbeheer, het bieden van de juiste klantervaring en het waarborgen van de winstgevendheid. Oude businessmodellen volstaan niet meer en dus moeten retailers een nieuwe roadmap ontwikkelen om klanten via alle mogelijke kanalen succesvol te bedienen. Manhattan Associates, leverancier van supply chain commerce oplossingen, geeft vier tips die retailers helpen om te voldoen aan de wensen van de klant en tegelijkertijd winstgevend te blijven.
1. Inzicht alleen is niet voldoende, pak ook de beschikbaarheid van producten aan
Retailers krijgen steeds meer inzicht in de verschillende verkoopkanalen, maar kennis van de actuele voorraad is niet voldoende om de afhandeling van bestellingen te optimaliseren. Het moet ook direct duidelijk zijn welke voorraad beschikbaar is voor de verkoop, welke producten al besteld of verzonden zijn en welke goederen retour komen. Dit is de enige manier om grip te krijgen op de operationele kosten. Als retailer moet je exact weten welke voorraad ingezet kan worden om een specifieke klantbehoefte te vervullen en hierbij is een globaal inzicht in de voorraad te beperkt.
2. Benut alle voorraad, ongeacht de locatie
Om bestellingen snel en winstgevend af te handelen is het noodzakelijk om alle mogelijkheden die je hebt te benutten om aan de wensen van de klant te voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de fysieke winkel, die steeds vaker de rol van distributiecentrum vervult. Maar ook aan het verbeteren van de dienstverlening door nieuwe leveringsmogelijkheden te bieden. Een voorbeeld hiervan is click & collect, waarbij de klant het product online bestelt en binnen een uur kan ophalen in één van de winkels. Retailers moeten er ook voor gaan zorgen dat klanten goederen eenvoudiger en op verschillende manieren kunnen retourneren, bijvoorbeeld door het terug te sturen via de post of naar de dichtstbijzijnde winkel te brengen. Goederen die door de consument worden teruggestuurd, moeten vervolgens zo snel mogelijk worden omgezet in beschikbare voorraad. Hiervoor is een cross-channel oplossing nodig die in staat is om transacties te verwerken binnen het gehele netwerk van de retailer.
3. Baseer beslissingen op feiten
Retailers kunnen de winstgevendheid aanzienlijk vergroten als ze exact weten welke voorraad beschikbaar is op iedere locatie binnen de onderneming. Door gebruik te maken van een efficiënte omnichannel order management-oplossing zijn zij in staat om de juiste beslissingen te nemen en zo de verkoop te maximaliseren en de marges te verhogen.
4. Stel medewerkers in staat om klanten beter te bedienen
Het centraliseren van voorraad- en order managementdata zorgt er niet alleen voor dat het personeel op het hoofdkantoor de juiste beslissingen kan nemen over fulfilment, maar ondersteunt ook andere medewerkers binnen het bedrijf. Het verkopend personeel kan op basis van een compleet beeld van de klanttransacties zien wat de actuele status van een bestelling is, de beschikbaarheid van producten controleren en eventueel vragen vanuit ieder kanaal snel beantwoorden. Hiermee verbeteren zij de klantinteracties en zorgen zij ervoor dat het aankoopproces voor de consument een positieve ervaring is.
“Het is voor veel retailers lastig om in de huidige markt concurrerend te blijven en tegelijkertijd de dienstverlening aan de klant te verbeteren”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe bij Manhattan Associates. “Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen, maar het staat vast dat retailers hun aanpak moeten veranderen om winstgevend te blijven. Er zijn gelukkig voldoende mogelijkheden om dit te doen. Door een beter inzicht, het slimmer benutten van voorraad en het optimaal ondersteunen van verkopend personeel, kan de dienstverlening worden verbeterd, de operationele kosten worden verlaagd en flexibiliteit van de onderneming worden vergroot. Het winkelgedrag van consumenten zal de komende jaren blijven veranderen, maar ik ben er van overtuigd dat de retailsector prima in staat is om hier op in te spelen en nieuwe kansen te creëren.”
Over Manhattan Associates
Manhattan Associates maakt supply chains ‘commerce-ready’. Alle verkooppunten worden samengebracht, zodat u ‘ready to sell’ en ‘ready to execute’ bent. Of het nu uw winkel, uw netwerk of uw fulfilmentcenter betreft, wij ontwerpen, bouwen en leveren toonaangevende oplossingen die zowel aan uw groei als aan uw winstgevendheid bijdragen. Door sales aan de voorkant naadloos te verbinden met supply chain efficiëntie aan de achterkant, zorgen onze software, platformtechnologie en ervaring ervoor dat onze klanten commerce-ready zijn – zodat zij klaar zijn om de vruchten te plukken van de omnichannelmarkt. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.