Deel dit artikel
-

Europese online mediabestedingen: 30,7 miljard euro

Adverteerders gaven in 2014 voor 30,7 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen. Bij het huidige groeitempo wordt Online in 2015 het grootste reclamemedia, groter dan televisie.

Zojuist presenteerde Daniel Knapp en Eleni Malouri van onderzoeksbureau IHS de nieuwe cijfers (PDF) die laten zien hoe groot de online reclamemarkt in Europa is. Dat deden ze tijdens het Interact-congres dat nu gaande is in Berlijn.

“Ondanks een dubbel-dip in de economie in de afgelopen jaren zien dat we online mediabestedingen stabiel groeien. In de afgelopen drie jaar gemiddeld steeds met twaalf procent. In 2014 bedroeg de groei 11,6 procent”, aldus Knapp Al vijf jaar lang groeit de digitale reclametaart met drie miljard euro.

“Dat komt voornamelijk door het veranderende mediagedrag van de consument. Omgekeerd kun je ook stellen dat de reclamemarkt an sich zou zijn gekrompen als er geen internet was.”

Ook voor 2015 verwachten de onderzoekers een behoorlijke groei in mediabestedingen. Dat leiden ze af uit het feit dat de economie afgelopen twee kwartalen enkelcijferige groei lieten zien.

“Ter vergelijking: adverteerders gaven in Europa aan televisie 33,5 miljard euro uit en aan print 26,8 miljard”, aldus Malouri. Ze is er vrij zeker van dat Online over een jaar het grootste reclamemedium zal zijn.

Alhoewel de genoemde cijfers substantieel zijn, benadrukken de onderzoekers dat het vooral de drie grote landen zijn die samen goed zijn voor vijftig procent van het totaal. Malouri: “De volwassen online markten laten toch groei zien. Daar investeren adverteerders in zaken als programmatic en formats. Ook daar staan ze dus niet stil.”

Wat opvalt aan de cijfers is dat de bestedingen aan Search (lees: Google) afnemen. Althans, de groei daarin. Display daarentegen laat een behoorlijke stijging zien. “Het wordt steeds betrouwbaar om in te zetten.” De helft van de groei komt op het konta van mobiele display.

Het aandeel van mobiel in Search-budgetten bedraagt op Europees niveau 18,3 procent.

Video is goed voor 15 procent van de displaybestedingen. In Nederland is dat 16,4 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond