Industry Wire

Senioren dupe van ongevraagde vervolgzendingen

Het aanvragen van gratis proefpakketten, zoals dagcrèmes en afslankpillen, komt relatief veel voor bij senioren. Ruim 840.000 senioren van 65 jaar en ouder heeft hier wel eens gebruik van gemaakt. Een ‘gratis’ proefpakket leidt bij ruim 252.000 senioren tot een ongewenste toezending met een factuur. Uiteindelijk betalen ruim 75.000 senioren Euro 1,4 miljoen voor pakketten die zij niet wensen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie Unie KBO.

Van de ondervraagde senioren heeft 29% wel eens een gratis proefpakketje aangevraagd. Het zijn meestal vrouwen die een gratis product uitprobeert. De aanvragen vinden voornamelijk plaats via internet (71%). Daarnaast worden de proefpakketten telefonisch (14%), via bonnen in tijdschriften (10%) en via straatverkoop (5%) aangevraagd. Dat na een gratis product ongevraagd een tweede, te betalen product werd toegezonden heeft 30% van hen ervaren. Het bedrag dat op de bijgevoegde factuur werd vermeld bedroeg gemiddeld 20 euro, uitschieters naar 49 euro kwamen voor.

Directeur van de Unie KBO, Manon Vanderkaa, ziet in dat het juist senioren zijn die met deze ongewenste praktijken te maken hebben. “De meeste senioren die dergelijke facturen betalen doen dat om verdere problemen te voorkomen. Deze groep mensen is vanuit beleefdheid en onzekerheid eerder geneigd te betalen.”

Marketingtool
Het verstrekken van gratis proefpakketten wordt door een steeds groter aantal bedrijven als marketingtool ingezet. Het doel van de bedrijven is hun producten bekendheid te geven en uiteindelijk meer te verkopen. Met gratis proefpakketten kunnen klanten op een eenvoudige wijze bereikt worden. Uit het onderzoek blijkt dat 156.000 senioren ooit heeft overwogen een gratis proefpakket aan te vragen, maar dit niet gedaan uit angst om later ergens aan vast te zitten.

Manon Vanderkaa: “Alertheid bij het aanvragen van een gratis proefpakket is altijd geboden! Voor je het weet zit je met een ongewenste betaling. Weggegooid geld vind ik dat. Daarom sluit de Unie KBO aan bij de bewustwordingscampagne “Niet besteld? Geef geen geld!” die Consuwijzer vandaag is gestart.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht