Industry Wire

Geplaatst door TU Twente

Datateams verbeteren onderwijskwaliteit

Een crime en voor veel scholen een herkenbaar en hardnekkig probleem: een dalend (doorstroom)rendement in de bovenbouw. Te veel leerlingen blijven zitten of stromen af naar een lager niveau. Datateams van verschillende Carmelscholen deden de afgelopen twee jaar grondig onderzoek naar dit soort problemen en kwamen tot soms verrassende uitkomsten. Deze presenteren zij op donderdag 25 juni 2015 in Raalte tijdens een ontmoetingsmiddag.

In het vierjarige, gezamenlijke project van de Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege gingen twee keer tien teams van docenten en schoolleiders -zogenaamde datateams- aan de slag met een praktisch onderzoek op hun school. Hierbij kregen scholen ondersteuning van de Universiteit Twente. Doel van het project is uiteindelijk verbetering van het onderwijs en professionalisering van docenten op gebied van opbrengstgericht werken.

De “tweede tranche” van het project onderzocht de afgelopen twee jaar een zelfgekozen probleem dat speelde op hun school, variërend van tegenvallende examenresultaten tot te veel zittenblijvers. Veronderstellingen over deze problemen werden meetbaar gemaakt en met behulp van data onderzocht (het “opbrengstgericht werken”). Dit was niet altijd even makkelijk; diverse hypotheses werden onderzocht en verworpen. Zo bleek het aantal zittenblijvers niet te liggen aan de profielkeuze of het verkeerde advies van de basisschool, maar onder andere aan de mate van begeleiding en onduidelijke verwachtingen.

Verschillende datateams hebben inmiddels oorzaken van hun probleem boven tafel gekregen en zijn gericht maatregelen aan het nemen om het probleem op te lossen. Voorbeelden van maatregelen zijn: een verplichte cursus voor leerlingen die in de eerste periode van leerjaar twee op “bespreekgeval/zittenblijven” staan, extra mentoruren voor zittenblijvers en het structureel bespreken van toetsresultaten met de leerling. Docenten geven aan veel van de datateam methode geleerd te hebben en nemen daardoor vaker beslissingen op basis van data in plaats van op basis van intuïtie en gevoel. Ook heeft het een positieve uitwerking op de denkwijze van collega’s binnen de school die niet deelnamen aan het datateam.

Aanstaande donderdag 25 juni komen de datateams bij elkaar tijdens een ontmoetingsmiddag. Ze gaan in op hetgeen ze onderzocht hebben, de resultaten ervan, de maatregelen die ze genomen hebben of gaan nemen en wat het ze heeft opgeleverd. Daarnaast wordt er kennis uitgewisseld over het werken met de datateam methode. Het belooft een boeiende middag te worden waar verschillende scholen samenkomen en opgedane kennis met elkaar gaan delen. Ook andere geïnteresseerden zijn van harte welkom en kunnen zich aanmelden via h.leusink@utwente.nl. Voor meer informatie: www.datateams.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht