Meer merkbeleving en betere conversie voor Stayokay

De Nederlandse hostelketen Stayokay staat bekend als een hotspot voor de jonge backpacker. Maar Stayokay is een uitvalsbasis voor nog veel meer reizigers. Ook families en allerlei groepen kunnen er terecht voor hun verblijf op een van de 25 locaties in Nederland.
Een gevarieerd publiek dus, wat het lastig maakt om alle gasten met één website te bedienen. Toch was dit ons doel in de optimalisatie van de Stayokay-website.
Stijging conversieratio
Online conversie is logischerwijs belangrijk voor een hostelketen als Stayokay. Voor de verhoging daarvan hebben we de afgelopen twee jaar intensief samengewerkt. Het resultaat: een betere boekingsflow en een responsive website.
“Goede online resultaten en de waardering van gasten is hoog” — Jennifer Woltjer, manager marketing & sales bij Stayokay
Als eerste zijn we gaan kijken naar het verbeteren van de boekings-flow. Dit zijn alle stappen die nodig zijn voor een bezoeker om een boeking af te ronden. Door dit grotere gebruiksgemak is in de eerste vijf maanden van 2015 de conversieratio met 12,25 procent gestegen, in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Online specialist van Stayokay Philip van Slooten: “Hier zijn we heel blij mee, want ons oorspronkelijke doel was vijf procent stijging.”
Het tweede grote project was het responsive maken van de site. Voor ons een technische uitdaging gezien de complexiteit van de website van Stayokay. Maar de resultaten zijn spectaculair te noemen. De mobiele conversieratio is gestegen met 140 procent en de opbrengst is met 208 procent gestegen. Het aantal mobiele boekingen kent een stijging van 183 procent.
Voor elk type reiziger hebben we een eigen omgeving op de website ontworpen. En dat werkt. De familiepagina bijvoorbeeld wordt erg goed beoordeeld en heeft een laag bounce- en uitstappercentage van respectievelijk 33,07 en 16,67 procent. Deze cijfers zijn beter dan het sitegemiddelde.
Sfeer en beleving
Gebruiksvriendelijkheid is meer dan alleen functionaliteit. Ook sfeer en beleving horen hierbij. Samen met Stayokay hebben we de site de juiste uitstraling gegeven. We kozen voor grote foto’s en leesbare tekst om het verhaal bij het merk te vertellen: Stayokay als uitvalsbasis om mooie dingen te beleven.
Jennifer Woltjer, manager marketing & sales bij Stayokay: “We behalen goede online resultaten en de waardering van gasten is hoog. Ze complimenteren ons ook met de site. Optimalisatie blijft een speerpunt. Onze ambitie is om bij te kunnen blijven in de top qua gebruikersvriendelijkheid en e-commerce in de toeristische industrie.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.