Spotta wordt bezorger (reclame)post en tijdschriften

De verspreider van huis-aan-huisreclame in Nederland Spotta gaat geadresseerde post aan de deur bezorgen, waarmee het zich in het zakelijk vaarwater van PostNL manoeuvreert.
Om dit mogelijk te maken heeft het bedrijf zich bij de Autoriteit Consument en Markt ingeschreven als postvervoerder.
Het is niet zo dat de bezorgers van PostNL en Spotta elkaar voor de voeten gaan lopen. Hooguit op een weekenddag, want dat is wanneer de bezorgers van de nieuwe toetreder geadresseerde mailings zullen gaan bezorgen.
Om de nieuwe bedrijfsactiviteiten op te tuigen, investeert de reclamefolderspecialist komende jaren twintig miljoen euro in nieuwe machines.
In een persbericht leggen ze de werkwijze uit: ”Uniek aan Spotta Direct Mail is dat de adresgegevens op de mailing worden geprint tegelijk met de productie van de folderpakketten voor de bezorger. Hierdoor zijn de kosten lager dan bij postbedrijven zoals PostNL, onder andere omdat bij Spotta de post na printen van het adres niet meer getransporteerd en gesorteerd hoeft te worden. Deze innovatieve oplossing van Spotta biedt uitgevers en adverteerders een aanzienlijk voordeliger alternatief voor traditionele postbezorgers.”
Directeur Yme Pasma vertelt tegen Emerce dat vorige week de eerste geadresseerd post al is bezorgd. De route met inschrijving bij de ACM betreft geen vergunning, maar een registratie. Er hoeft dus geen toestemming te worden verleend vanuit een overheid.
Spotta ontving eerder al meerdere klachten van PostNL over het feit dat het zich op de postmarkt mengt zonder juiste toestemming. Twee keer verloor PostNL die zaken bij de ACM en vorige week bij de rechter. Het is nog niet bekend of er hoger beroep zal zal worden aangetekend.
Pasma wil de bezorging van geadresseerde post met dezelfde bezorgers gaan doen. Aan de commerciële kant zal hij wel extra mensen gaan werven. De nieuwe activiteit, het bezorgen van direct mail voor bijvoorbeeld goede doelen of van tijdschriften, kent een andere dynamiek dan folderpakketten voor retailers.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond