Industry Wire

Geplaatst door Pegasystems

Pega introduceert Agentic Process Fabric tijdens Pegaworld in Las Vegas

Pegasystems kondigt Pega Agentic Process Fabric aan dat AI-agents, workflows en systemen met elkaar in één open agentic netwerk samenbrengt. Dit zorgt ervoor dat taken veel efficiënter en meer gecontroleerd kunnen worden afgehandeld. De aankondiging werd gedaan op de eerste dag van PegaWorld®.

Ondanks de aanhoudende hype rond agentic AI, zijn veel organisaties nog steeds bang dat agents ‘op hol slaan’. De zorgen over onvoorspelbaar gedrag en gebrek aan controle maken dat AI-agents vaak in silo’s blijven functioneren. Volgens recent onderzoek denkt slechts 32% van de organisaties de komende drie jaar gebruik te kunnen gaan maken van agents. Zonder orkestratie en duidelijke workflows blijven de beloften van AI grotendeels onbenut.

Betrouwbare AI-agents met de juiste AI op het juiste moment
Pega Agentic Process Fabric pakt dit anders aan en koppelt AI-agents aan betrouwbare workflows en databronnen – zowel binnen Pega-applicaties als in externe IT-systemen. Er ontstaat zo een sterk netwerk van agents die samenwerken, zelfservice verbeteren en medewerkers productiever maken.

Pega maakt duidelijk onderscheid tussen:
• Creatieve AI (redeneervermogen) tijdens de ontwerpfase van workflows, en
• Semantische AI (uitvoerende logica) tijdens de uitvoeringsfase, waarin agents vooraf goedgekeurde workflows volgen.

Andere agentic oplossingen zetten creatieve AI pas in tijdens de uitvoeringsfase. Dit zorgt juist tijdens kritieke momenten voor onnodige risico’s en onvoorspelbaarheid.

De AI-aanpak van Pega – met Pega Blueprint™ design agents als basis – levert geoptimaliseerde workflows op die AI-agents eenvoudig en veilig op grote schaal kunnen inzetten in gesprekken met gebruikers. Dit alles kan zonder ingewikkelde integraties of zelf prompts te moeten schrijven – iets wat vaak leidt tot tragere implementatie en meer onzekerheid tijdens gebruik.

Een andere aanpak voor het aansturen van de AI-workforce
Met Pega Agentic Process Fabric™ kunnen organisaties AI-agents organisatiebreed inzetten, dankzij:

• Naadloze agentic ervaringen: Pega Agentic Process Fabric doorzoekt een centrale bibliotheek van beschikbare AI-agents, workflows en data in alle systemen, en schakelt automatisch de juiste agent in voor de taak. Is er nog geen geschikte workflow? Dan kan een Blueprint-agent er ter plekke een genereren – met menselijke controle ingebouwd. Gebruikers kunnen met deze agents communiceren via hun voorkeurskanaal, zoals chat, e-mail of spraak.
• Organisatiebrede betrouwbaarheid: Pega Agentic Process Fabric bouwt voort op Pega Predictable AI™ Agents en combineert de betrouwbaarheid van workflows met de creatieve denkprocessen van AI. Wanneer de Fabric een workflow start, communiceren de Pega Predictable AI Agents met gebruikers en volgen zij daarbij altijd gestructureerde workflows. Deze zorgen ervoor dat ze zich houden aan regels, wetten en standaarden. Kortom: AI-agents werken binnen vastgestelde kaders, zodat alles veilig en conform de regels verloopt.
• Open connectiviteit: Pega ondersteunt opkomende standaarden voor interoperabiliteit tussen agents, zoals Model Context Protocol (MCP) en Agent-to-Agent (A2A). Hierdoor kunnen Pega Agentic Process Fabric agents samenwerken over meerdere applicaties en platforms heen. Dit zorgt voor betere ervaringen voor klanten en medewerkers, ongeacht het kanaal.
• Volledige controle: Elke agent werkt binnen Pega’s veilige workflowomgeving. Organisaties bepalen wie toegang heeft tot welke agents en monitoren elke stap via audittrajecten voor compliance en optimalisatie in lijn met de bedrijfsdoelstellingen.

Van ontwerp tot ontwikkeling – de agentic aanpak van Pega
Pega’s agentic strategie begint bij Blueprint, waar AI-gedreven ontwerp-agents workflows en beslissingslogica opzetten. Via de Agent Experience™ API veranderen deze workflows in betrouwbare Pega Predictable AI™ Agents. Door ze vervolgens toe te voegen aan Pega Agentic Process Fabric, kunnen deze agents samenwerken, de intentie begrijpen en voorspelbare resultaten leveren in elke applicatie.

“Andere organisaties willen dat je duizenden agents bouwt en vervolgens hun aparte ‘controlekamers’ inzet om ze aan te sturen”, zegt Alan Trefler, oprichter en CEO van Pega. “Door bestaande workflows, data en kennis samen te brengen in de Agentic Process Fabric, creëren we voorspelbare agents die het werk fundamenteel veranderen – zonder je hele IT-landschap om te gooien.”

“We zien enorm veel potentie in het inzetten van AI-agents om efficiënter te werken en unieke ervaringen te creëren voor onze klanten en medewerkers,” zegt Erica van de Ven, Global Head of Financial Economic Crime Tech bij Rabobank. “Maar net als veel andere organisaties in streng gereguleerde sectoren moeten we uiterst zorgvuldig te werk gaan. We willen voorkomen dat deze agents zich onvoorspelbaar gaan gedragen en schade veroorzaken die moeilijk te herstellen is. Juist daarom zijn we geïnteresseerd in de aanpak van Pega met hun Agentic Process Fabric.”

Beschikbaarheid
Pega Agentic Process Fabric* wordt in Q3 gelanceerd als onderdeel van de nieuwste Pega Infinity™-suite. Onderdelen zoals Pega Blueprint zijn nu al beschikbaar via www.pega.com/blueprint.

* Noot: Pega Process Fabric heet voortaan Pega Agentic Process Fabric, inclusief alle bestaande en nieuwe mogelijkheden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht