(Emerce TV): De Contentmachine van Rompslomp

Hoe verzamel en analyseer je klankverhalen? Tamara Jonkers, contentbaas bij Rompslomp.nl (onderdeel van Visma), vertelt bij Emerce TV hoe ze technologie en klantinzichten combineert om zzp’ers écht te raken met content. Vanuit haar rol ontwikkelde ze een eigen GPT-tool, die het verzamelen en benutten van klantverhalen versnelt en verdiept.
Samen met host Oliver de Leeuw bespreekt ze hoe data-analyse en AI niet alleen marketing slimmer maken, maar ook andere teams in de organisatie verder helpen.
Romslomp beschouwt klanten als het belangrijkste van het bedrijf en streeft ernaar content zo goed mogelijk te laten aansluiten op hun behoeften. Het gaat er niet om wat het bedrijf denkt dat interessant is, maar om wat klanten daadwerkelijk interessant vinden.
Succes wordt volgens Jonkers niet primair gemeten in directe conversies, maar met behulp van indicatoren zoals terugkerende bezoekers naar de blog, het delen van social media artikelen, directe feedback in interviews, en het volgen van podcasts.
Er wordt nu gebruikgemaakt van online 1-op-1 klantinterviews die ’s avonds of op vrijdagmiddag plaatsvinden. Klanten kunnen hier 50 euro voor factureren, wat de deelname stimuleert. Deze interviews worden opgenomen en er sluiten vaak collega’s aan om direct van de klant te leren.
De interviews worden uitgewerkt tot leesbare verhalen door een speciaal getrainde GPT. Het cruciale hierbij is dat de GPT de exacte bewoordingen van de klant behoudt en geen eigen invulling geeft.
Alle uitgewerkte interviews (in Nederlands en Engels, voor internationale collega’s en ontwikkelaars) worden centraal in Notion opgeslagen. De Notion AI maakt het mogelijk om snel pijnpunten en wensen van klanten te doorzoeken en te identificeren (bijvoorbeeld: Wat vinden startende ondernemers in de bouw van onze facturatiemogelijkheden?).
Klantinterviews worden gecombineerd met dashboards van een data-analist die inzicht geven in de adoptie van functionaliteiten. Als de adoptie laag is, wordt dit meegenomen in interviews om de redenen te achterhalen. De gevonden drempels worden vervolgens weggenomen via gerichte content (video’s, nieuwsbrieven, website aanpassingen).
Het gebruik van AI (en eerdere transcriptietools) heeft de tijd die nodig is voor het verwerken van een klantinterview drastisch verkort van 8 uur naar 1,5 uur (inclusief het interview zelf).
Klanten waarderen het enorm dat naar ze geluisterd wordt, benadrukt Jonkers.
De video De Contentmachine van Rompslomp is gratis te bekijken
◦
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond