Deel dit artikel
-

Emerce TV: de digitale transformatie van Akzo Nobel

Elk jaar lanceert AkzoNobel ‘De Kleur van het Jaar’, een wereldwijde campagne die razendsnel uitgerold moet worden over 60 markten. Hoe zorg je in zo’n geval voor schaalbare, efficiënte en gepersonaliseerde contentcreatie? Samen met Full Force Digital ontwikkelde AkzoNobel een digitale aanpak die marketing en commerce samenbrengt. Joris Vollebergh, VP Digital Commerce Solutions bij AkzoNobel, en Eric van der Hoeven, mede-oprichter en mede-eigenaar van Full Force Digital, spreken er over in de videocollectie Digital commerce: trends en uitdagingen.

AkzoNobel heeft een uitgebreide digitale transformatie doorgemaakt. De uitdaging was een gefragmenteerd technisch landschap, deels voortkomend uit de geschiedenis van het bedrijf dat diverse organisaties en business units (negen momenteel, voorheen meer) samenbracht. Dit resulteerde in wel 300 merkwebsites die op verschillende technologieën draaiden. Dit technische landschap maakte innovatie, snelheid, consistentie en harmonie in hun merkuitingen moeilijk.

Het doel van de digitale aanpak was het creëren van schaalbare, efficiënte en gepersonaliseerde contentcommunicatie. Het bedrijf wilde marketing en commerce samenbrengen. Met name voor grote campagnes zoals de wereldwijde Kleur van het Jaar campagne, die over 60 markten wordt uitgerold, was een snellere, meer geautomatiseerde aanpak nodig.

De aanpak betrof het implementeren van een geharmoniseerde aanpak voor marketing en publicatie. Een belangrijk onderdeel was het optimaliseren van de content supply chain, van creatief idee tot een relevante boodschap bij de klant. Door automatisering en het verkennen van Generatieve AI kon AkzoNobel de content eenvoudig aanpassen aan specifieke landen, talen en settings.

De impact van deze transformatie was volgens Vollebergh aanzienlijk: Een 60 procent snellere doorlooptijd van content creatie naar publicatie. Minder mensen waren betrokken in de keten (agencies, creatieve en technische mensen) en de mogelijkheid ontstond om met één druk op de knop naar 48 markten te publiceren.

De grootste obstakels lagen niet primair in de technologie zelf, zeggen beide tafelgasten. De complexiteit zat in het koppelen van verschillende disciplines (technologie, data, content creatie) die vaak als aparte werelden functioneren. Het vereiste een nieuwe manier van werken, andere processen, nieuwe governance en nieuwe capabilities, wat vroeg om een heroriëntatie van de organisatie en een verschuiving van een offline naar een digitale marketing mindset. Om werknemers te ondersteunen bij de snelle technologische veranderingen, implementeerden ze een digital activation support team.

‘Start klein, maar denk holistisch over het einddoel en de hele keten,’ zegt Vollebergh. Cruciaal voor het succes was het centraler stellen van de eindklant. Dit doel – relevanter worden voor de klant en de bedrijfsdoelstellingen beter bereiken – bleek een verbindende kracht over verschillende afdelingen heen.

De focus ligt nu op het verdiepen van de customer journey, het inzetten op nieuwe kanalen zoals social apps en AI-platforms (bijv. ChatGBT), en het erkennen dat digitale transformatie ook relevant is en veranderingen teweegbrengt in de B2B-sector, waar kopers steeds digitaler zijn. De reis gaat verder, volle kracht vooruit.

De video AkzoNobel verkort doorlooptijd campagnes met 60% door AI en automatisering is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond