‘Invloed op live TV van online/streaming is beperkt’

De NPO presenteerde gisterenavond zijn programmering voor het najaar. Kern daarin: een duidelijker, voorspelbaarder gezicht op radio, televisie en internet.
Op televisie, bijvoorbeeld, worden op het eerste net Eva Jinek, spelprogramma De Slimste Mens en talkshow Pauw & De Wit de gezichtsbepalende programma’s die elke werkdag terugkeren.
Op NPO Radio 1 komt meer de nadruk op nieuws en actualiteiten. Publiekslieveling Kunststof gaat van de radio, maar keert terug als podcast. Ook Jongstof blijft als videopodcast wekelijks te vinden.
De vermenging van online en lineaire tv is steeds vaker te zien bij de NPO. Nieuwsuur maakt meer online-only producties, Pointer ruilde zelfs zijn tv-ruimte in om volledig op YouTube in te zetten. Online serie FOMO Show heeft miljoenen en miljoenen views op YouTube en Start.
Contentmanager Remco van Westerloo van NPO 1 legt uit aan Emerce: “Ja, je ziet andere vormen van distributie ontstaan. Dat heeft invloed, leidt tot versnippering en meer uitgesteld kijken. We zien ondertussen wel dat online en streaming netto bekeken slechts een beperkte invloed hebben op lineaire kijktijd.”
De digitale kanalen brengen extra bereik, legt hij uit. Tv-publiek is van een x-demografie, online een y-demografie. Het programma Eva is daar een voorbeeld van. De programmamaakster brengt via online en streaming een duidelijk jonger publiek met zich mee, wat optelt bij de oudere tv-kijkers. Het programma Oogappels had vorig jaar op televisie 1,2 miljoen kijkers, op NPO Start kwamen daar 300.000 extra, veelal jongere, kijkers bij.
“De NPO heeft op Start een groot aanbod voor een heel breed publiek. De commerciële streamers doen dat niet. Zij hebben een paar toppers en verder een longtail met titels met betrekkelijk weinig kijkers.” Hetzelfde beeld is te zien bij podcasts. Er zijn honderden Nederlandse audiotitels, maar slechts een handjevol mag een luisterhit heten.
Van Westerloo: “Het model van de streamers is ook anders dan wat wij doen. Zij willen dat kijkers niet weglopen, wij willen het Nederlandse publiek aan een brede waaier van verschillende invloeden en verhalen blootstellen.”
De najaarpresentatie gisterenavond leerde verder dat het streamingaanbod steeds prominenter naar voren wordt gebracht. “We moeten aanwezig zijn in de wereld van de streams, omdat het onderdeel is van onze publiek taak en toekomst.”
Ondanks zijn bereik is NPO 1 niet de zender waar met nieuwe mediaformats zal worden geëxperimenteerd. Shortform mini-drama’s, die nu in China op Douyin populair zijn, of hybride online-offline producties zullen eerder op Start of NPO3.nl te zien zijn.
De kijktijd naar televisiezenders heeft lang stabiel gelegen rond de 190 à 200 minuten per dag. Vanaf 2016 is dat aan het dalen. In 2024 lag de gemiddelde dagelijkse kijktijd voor televisiezenders op 130 minuten per dag, waarvan iets minder dan 100 minuten naar live televisie ging.
Van Westerloo: “‘The winner takes all’ geldt steeds zwaarder voor televisie. Er is veel keuzestress bij de kijker. Men zoekt herkenbaarheid en voorspelbaarheid. Als een kijker afhaakt, komt hij niet meer terug. Vandaar dat wij rust in de programmering aanbrengen.”
Foto: Andres Jasso, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond