Deel dit artikel
-

E-commerce Europa in 2024 naar 819 miljard euro (+7%)

De Europese online handel heeft vorig jaar 54 miljard euro meer omgezet dan in 2023. Met een totale omzet van 819 miljard euro bewijst de sector dat het de economische tegenwind van de afgelopen jaren te boven is gekomen.

De groei van zeven procent valt op omdat de inflatie eindelijk daalde. Daardoor stegen de verkopen in met ruim vier procent, zo laten nieuwe cijfers Ecommerce Europe en EuroCommerce zien.

Driekwart van alle Europeanen tussen 16 en 74 jaar heeft vorig jaar online gekocht.

Oost-Europa: +18%

West-Europa, met daarin Nederland, blijft weliswaar de grootste speler met 467 miljard euro omzet, maar Oost-Europa steelt de show met een groei van achttien procent. De regio haalde 20 miljard euro binnen, een opvallende stijging.

Zuid-Europa deed het ook goed met negen procent groei naar 183 miljard euro. Daar vormt e-commerce inmiddels 4,2 procent van de totale economie. Centraal-Europa groeide met acht procent naar 86 miljard, Noord-Europa hield het bij de Europese norm van zeven procent groei.

Tweedeling blijft bestaan

Het aantal online shoppers verschilt nog altijd enorm per regio. In Noord- en West-Europa koopt meer dan tachtig procent van de bevolking online. Daar buiten ligt het rond de vijftig procent.

De verschillen hebben deels te maken met welvaart en internetpenetratie, maar ook met lokale voorkeuren. In sommige landen blijft de fysieke winkel populair. In andere landen drijft inflatie consumenten juist naar goedkopere online alternatieven.

‘Brussel, doe iets tegen China’

De sector klaagt al jaren over oneerlijke concurrentie. Bedrijven van buiten de EU hoeven, lees: Chinese marktplaatsen, zich niet aan dezelfde regels te houden als Europese spelers, terwijl ze wel dezelfde markt bedienen. Dat levert volgens de brancheorganisaties een scheef speelveld op.

Luca Cassetti van Ecommerce Europe ziet wel beweging in Brussel. “Er gebeurt iets rond competitiviteit en vereenvoudiging van regels. Maar het gaat veel te langzaam.” EuroCommerce-topvrouw Christel Delberghe wil vooral dat bestaande regels beter worden gehandhaafd. “Alle bedrijven moeten dezelfde regels volgen. Punt uit. Dat geldt voor EU-bedrijven, maar zeker ook voor buitenlandse spelers.”

Voor dit jaar verwachten beide organisaties vergelijkbare groeicijfers. Als de inflatie laag blijft en de economie niet verder verslechtert, kan de sector rekenen op weer zo’n zeven procent groei.

Foto: Najib Samatar, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond