Industry Wire

Geplaatst door Monks

BMW zet creative zoektocht in op Reddit om tekort aan automonteurs op te vangen

Als onderdeel van de campagne ‘Pak een Sleutelrol’ doet het automerk een beroep op de kennis van monteurs en autoliefhebbers via gespecialiseerde fora

Het tekort aan automonteurs in Nederland is nijpender dan ooit. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar stonden er ruim 3.100 vacatures open, begin dit jaar zelfs 3.800. Ook BMW Group in Nederland voelt de gevolgen, bij zijn dealernetwerk zijn momenteel 64 monteur vacatures onvervuld. Om auto- en motorfietsmonteurs te bereiken buiten de traditionele kanalen om, grijpt BMW naar een opvallende aanpak. Zo werkte ze samen met Monks om de zoektocht in te zetten via Reddit en gespecialiseerde fora waar monteurs en liefhebbers elkaar dagelijks helpen met diagnoses en reparatieadvies. Hoe? Door verschillende technisch ingewikkelde onderhoudsvragen te delen en de Reddit-groep te vragen naar de juiste oplossing.

De Reddit-actie is onderdeel van de bredere campagne ‘Pak een Sleutelrol’, die gecreëerd is door Monks. De campagne zet de monteurs en liefhebbers voor het sleutelen centraal en spreekt ze aan op wat ze het liefste doen: oplossingen vinden voor de meest specialistische en diverse technische problemen. Naast de berichten op Reddit en gespecialiseerde fora, is er een website: www.pakjesleutelrol.nl en is de campagne ‘Pak een Sleutelrol’ nu ook te zien op de YouTube en social media kanalen van BMW Group Nederland en BMW Motorrad Nederland met films en beeld. De campagne en de Reddit-actie zijn onderdeel van een bredere meerjarenstrategie van BMW Group Nederland om structureel technisch talent te vinden, aan zich te binden én ook te behouden.

Anne Brons, CEO BMW Group in Nederland: “Het tekort is groot. Monteurs zijn tegenwoordig net zo goed IT-specialisten die complexe software en elektronica begrijpen, maar ook experts die veilig kunnen werken aan de steeds verdergaande elektrificatie van voertuigen. De concurrentie vanuit andere branches is enorm en die partijen vissen allemaal in dezelfde vijver. Daarnaast sluit de traditionele sollicitatieprocedure steeds minder goed aan. Door ons op Reddit te begeven, ontmoeten we technisch talent op die plek waar ze zich thuis voelen en waar hun kennis en kunde zichtbaar wordt.”

Robert van der Lans, Executive Creative Director bij Monks: “De strijd om aandacht gaat onverminderd door, en dus ook voor vacatures. Om monteurs en liefhebbers op deze manier via Reddit en fora te bereiken was een bewuste keuze, want via de traditionele kanalen ze bereiken is niet meer effectief genoeg. Dit is het voorbeeld van precies zijn waar je doelgroep is, en met succes.”

Blik op de toekomst
‘Pak een Sleutelrol’ is onderdeel van een meerjarenstrategie van BMW Group Nederland om structureel technisch talent te vinden, aan zich te binden én ook te behouden. Daarbij speelt ook de BMW Training Academy een sleutelrol, monteurs worden daar opgeleid in de nieuwste autotechnieken, van elektrische aandrijving tot complexe software. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op enthousiasme en probleemoplossend vermogen in plaats van alleen te kijken naar diploma’s. Dat is hard nodig, want de arbeidsmarkt voor monteurs zal de komende jaren nog verder onder druk komen te staan. Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) verwacht tot 2028 ruim 18.100 baanopeningen voor automonteurs, mede doordat veel ervaren vakmensen met pensioen gaan en het wagenpark groeit. Creatieve werving en structurele opleiding zijn daarmee noodzakelijk om de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren het hoofd te bieden.

EINDE

Bronnen: UWV, ROA, Techbarometer 2024

Credits:
Klant: BMW Group Nederland
Bureau: Monks
Account: Marcella Beekman, Zilver Proper
Strategie: Doutzen Wijbenga, Bianca van den Boogaard
Executive Creative Director: Robert van der Lans
Creative Directors: Radha Pleijsant, Vincent Quak
Productie: Zilah Vukkink
Regisseur en fotograaf: Dennis Lubbers
Editor: Dylan Connor Haigh
PR: Manon van den Brand

Contact:
Henriëtte Gathier
henriette.gathier@monks.com
+31 (0)629725468

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht