Industry Wire

Geplaatst door SIZO

IT/ telecom -en energiebedrijven voorlopers in B2B marktbewerking

Heerhugowaard –  Er is grote diversiteit in de volwassenheid van B2B marktbewerking in verschillende branches. IT/ telecom -en energiebedrijven lopen voorop, in bouw en facility is nog veel terrein te winnen. Dit blijkt uit het B2B Marktbewerkingsonderzoek 2016, uitgevoerd door Sizo onder de top 250 bedrijven in Nederland.

Voorlopers: gesegmenteerde, meetbare multichannel marktbewerking

De meest volwassen bedrijven in B2B marktbewerking zijn ver in klant –en marktsegmentatie. Bij IT/telecom en energiebedrijven heeft bijna 70% de markt gesegmenteerd in kwantificeerbare doelgroepen, vaak op basis van datamodellering. Daarnaast heeft een meerderheid naast bedrijvensegmentatie ook buyer persona’s ontwikkeld voor zeer gerichte (content) marketingactiviteiten. De volwassenheid bij deze bedrijven blijkt tevens uit de vele kanalen die naast elkaar worden ingezet. Zo’n 60% van de onderzochte bedrijven heeft de ROI over deze kanalen in beeld en kan dus gericht sturen. Ook in het benutten van tools in marktbewerking zijn het voorlopers, 58% gebruikt bijvoorbeeld marketing automation als ondersteuning.

Office: rendement uit big data

Ook de leveranciers van office benodigdheden behoren tot de volwassen bedrijven in B2B marktbewerking. Vooral in de wijze waarop ze big data benutten ten behoeve van marktbewerking. Uit de veelheid aan transactiedata van producten worden klantprofielen gemaakt. Zo gebruikt 78% datamodellering om kansrijke prospects en klanten te zoeken. Inzichten vanuit data stellen office leveranciers ook in staat om de ROI van marktbewerking redelijk tot goed te monitoren. Bijna 60% kan gericht sturen op de kosten per nieuwe klant.

Uit het trendonderzoek blijkt tenslotte van B2B bedrijven in de bouw en facility stappen vooruit hebben gezet in marktbewerking. Zo worden in toenemende mate digitale kanalen ingezet. Een struikelblok is vaak het systeemlandschap (slechts 40% van de bouwbedrijven heeft een CRM systeem) waardoor het marktbewerkingsproces niet optimaal wordt geborgd.

Over Sizo
Sizo is toonaangevende speler in B2B marketing intelligence. In haar 14 jarige bestaan heeft Sizo ruim 1.200 bedrijven in Nederland bediend. Sizo ondersteunt met haar advies, marketing intelligence methodieken, tools voor marktbewerking en datakwaliteit oplossingen de grote B2B bedrijven in onder andere telecom, energie, automotive, vending en finance.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht