Nieuwe technologieën voor dataverzameling- en analyse in de PR tijdens de Worldcom Youth Meeting 2016

De Worldcom Youth Meeting werd dit jaar georganiseerd rondom het thema ‘nieuwe technologieën voor dataverzameling- en analyse voor de PR’. Er werden verschillende tools gepresenteerd voor het monitoren van (sociale) media en het interpreteren van grote hoeveelheden beschikbare data over een bedrijf of merk. Vijftien jonge PR consultants uit Europa kwamen in Sofia bijeen om inzichten en kennis te delen.
Deelnemers aan de Youth Meeting waren vijftien jonge PR consultants uit Engeland, Duitsland, België, Hongarije, Frankrijk, Bulgarije en twee consultants van Wisse Kommunikatie. Tijdens het event presenteerden drie vertegenwoordigers van toonaangevende Bulgaarse bedrijven nieuwe technieken voor dataverzameling- en analyse. De aanwezige bedrijven waren Sensika, Ontotext en GlaxoSmithKline.
De effecten van ‘real-time’ online en (sociale) mediamonitoring werden door Sensika gedemonstreerd met het voorbeeld van de mediastroom tijdens de World Government Summit, die eerder dit jaar in Dubai gehouden werd. Sensika is een monitoring tool voor online (sociale) media die zeer geschikt is voor grote evenementen met veel media-aandacht, zo vertelde Konstantin Kristoff, CEO van Sensika. Tijdens de World Government Summit event realiseerde Sensika op georganiseerde wijze een weergave van de mediamonitoring tijdens het evenement, met de meest voorkomende onderwerpen, meest relevante auteurs, het sentiment van de berichtgeving, geografische verspreiding en een volume-trendanalyse. De tool kon tijdens het event ook worden ingezet om relevante persinformatie, afhankelijk van de geografische locatie, op het juiste moment te verspreiden, voor maximale media-aandacht.
Een andere technologie voor data-verzameling en analyse werd gepresenteerd door Milena Yankova van Ontotext. De grote hoeveelheid beschikbare online data maakt het lastig om alle informatie over een bedrijf te verzamelen en te organiseren. Ontotext.com is een online tool waarmee verschillende data over een bedrijf, merk of onderwerp gecategoriseerd kunnen worden op basis van semantische techniek. Met steekwoorden kunnen relevante data over een bedrijf makkelijk met elkaar in verband worden gebracht, waardoor content managers sneller en beter inzicht krijgen in de samenhang tussen de uiteenlopende informatie.
Ten slotte presenteerde Vassilena Vizeva van GlaxoSmithKline een online game om de interne betrokkenheid van werknemers te vergroten, die zij gebruikte tijdens een grote verandering in de bedrijfsvoering. Het doel van het project was om werknemers meer te stimuleren proactief te reageren op marktontwikkelingen en klantbehoeften. De kernpunten van de nieuwe bedrijfsvisie werden in de game doorgevoerd, om zo de nieuwe cultuur over te brengen.
De Worldcom Youth meeting was dit jaar voor het eerst in Sofia. Ieder jaar organiseert de Worldcom Group de meeting en verwelkomt zij jonge PR professionals op de bijeenkomst met als doel professionele ontwikkeling en uitwisseling van kennis en ervaring. Zo worden de junior consultants ook voorbereid op de dagelijkse praktijk in de Worldcom Group waarin meerdere bureaus samen voor een klant werken. “Het was interessant om tijdens de meeting kennis te maken met consultants uit heel Europa. Door kennis uit te wisselen over verschillende technieken voor dataverzameling- en analyse in de PR hebben we veel nieuwe inzichten opgedaan”, vertelden Marjolein Tijdink en Hanneke van Heijster, die namens Wisse Kommunikatie op het event aanwezig waren.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.