Deel dit artikel
-

Duitse en Britse webwinkels favoriet bij Nederlandse consument

De Nederlandse consument die graag over de grens winkelt, gaat onder meer naar webshops in buurlanden Groot-Brittannië en Duitsland. (meer…)

Deel dit bericht

6 Reacties

Hans van Schip

Zo zie je maar weer dat het voor Nederlandse webwinkels ook belangrijk is naar internationale uitrol te kijken om zo op hun beurt van het shopgedrag van onze buren gebruik te maken.
Uit ervaring met verschillende internationale shops welke ik voor klanten realiseerde en begeleid heb, kan ik wel adviseren om dan eerst naar de duits sprekende landen te kijken. Daar liggen veel minder praktische obstakels als bij bijvoorbeeld de UK of Frankrijk.

Gr. Hans
http://www.online-marketing-alkmaar.nl
http://twitter.com/OMAlkmaar

Erwin Boogert

Heb je praktische tips voor lezers die overwegen de stap richting het oosten te maken? Waar moeten ze op letten, praktisch en wat de regelgeving betreft?

Hans van Schip

Graag geef ik een aantal aandachtspunten en TIPS. Wellicht open deuren voor sommige lezers maar ala:

Allereerst is het erg belangrijk om een plaatselijke entiteit te hebben. Natuurlijk voor de lokale overheid en de belastingwetgeving, maar vooral voor de ROI. Een duitser wil bij een Duitse AG kopen.
Er zijn prima mogelijkheden om dit voor weinig geld en met kleine moeite bij Duitse partijen volledig te outsourcen inclusief postadres, telefoon(met handling), etc.

Net als bij Nederlanders is het eveneens belangrijk om je bij Duitse waarborgen aan te sluiten.

Zorg ook voor handling van zaken door een moedertaal sprekende Duitse persoon. Deze zijn er overigens ook ruim voldoende in Nederland dus met de rest outsourced ondergebracht in Duitse entiteit kan bij jou op kantoor in Nederland de rest door deze Duitse persoon gebeuren.

Let bij het kiezen van diensten als SEO, SEA, Affiliatemarketing, etc.er ook op dat er native speaking people jouw zaken behartigen. Een Adwordscampagne in het Duits opzetten is bijvoorbeeld niet hetzelfde als deze door een duits sprekende Nederlander laten vertalen!

Werk het liefst met één zgn “look and feel” voor de webwinkels. Binnen het gratis Magento kan je met de aanschaf van één template zo in één Magento-omgeving makkelijk meerdere shops voor meerdere landen opzetten. Het gemak voor dingen als voorraadbeheer, facturering, verzendingsklaar maken, bijhouden webshops, etc. spreekt denk ik voor zich. Bovendien ben je dan voor bijvoorbeeld 4 webshops(NL, DE, A, CH) nog geen 5 duizend euro kwijt.

Dit zijn alvast wat leuke tips voor het weekend 😉
Later meer.

Gr. Hans
http://www.online-marketing-alkmaar.nl
http://twitter.com/OMAlkmaar

Hans van Schip

Had nog een aantal tips en aanvullende info beloofd:
– Sociale netwerken in Duitsland en duits sprekende landen(DACH-gebied) zijn niet allemaal dezelfde als in Nederland. Met name XING, de tegenhanger van LinkedIn in het DACH-gebied, is erg groot en belangrijk. Bovendien wordt er in juni 2011 een vernieuwde versie gelanceerd die nog weer meer mogelijkheden biedt: http://alturl.com/o2oge
– Wanneer je vergelijkingssites wil inzetten, wat ik zeker aanraad, vergeet dan zeker Ciao niet.
– Als het om affiliate netwerken gaat, kan je in Duitsland zeker niet om Zanox heen.

Zowel Ciao als Zanox zijn in, anders dan in Nederland, Duitsland groot en belangrijk vanwege het grote bereik. Ook logisch als je bedenkt dat het van oorsprong Duitse bedrijven zijn.

– Veel webwinkels en eCommerce-bedrijven zijn in Nederland niet op Marktplaats actief. Vaak is dat overigens best verstandig om, al dan niet met andere entiteit en uitstraling, wel te doen.
In Duitsland zie je dat veel webwinkels naast hun eigen webshop wel actief zijn op eBay, zoals het daar gewoon heet. Uit ervaring kan ik zeggen dat het een aanrader is.

Zo voorlopig genoeg weer om mee aan de slag te gaan. Als mij weer wat belangrijke zaken te binnen schieten, meld ik me weer 😉

Gr. Hans
http://www.online-marketing-alkmaar.nl
http://www.twitter.com/OMAlkmaar

Stefanie Schröer

Leuk artikel en goede tips tot nu toe. Op basis van mijn ervaring bij Dexport wil ik deze graag kort aanvullen om het beeld concreter te maken:

De uitbreiding naar het buitenland wordt voor Nederlandse e-commerce bedrijven steeds interessanter. Zo groeit bijvoorbeeld de Duitse online markt dit jaar met 16%, de voorspelling voor Nederland is maar 11%!
Met Dexport ondersteunen wij sinds 2006 Nederlandse bedrijven die naar Duitsland uitbreiden op online gebied. In de startfase komen we een aantal punten regelmatig weer tegen. Om de praktische tips van Hans kort aan te vullen:
In Duitsland gaat het veelal om vertrouwen. Zo is de wet- en regelgeving dan ook uitermate belangrijk. Een Duitse website zonder Impressum, AGB of ‘Datenschutz’-pagina wordt niet gewaardeerd door Duitse klanten. De gemiddelde Duitser koopt niet graag op buitenlandse websites, mede door de angst voor juridische problemen als er iets mis gaat. Een Duitse entiteit kan dit natuurlijk voorkomen, maar voornamelijk de genoemde ‘AG’ is voor veel bedrijven een erg grote stap in het begin. Een GmbH of het kleinere broertje de ‘UG’ kunnen een uitweg zijn. De meest eenvoudige en goedkope oplossing is het huren van een Duits postadres en telefoonnummer.

In alle gevallen is ‘Duits overkomen’ essentieel: Het voldoen aan de wetgeving, maar natuurlijk ook het taalgebruik van de website. Een vertaalde Nederlandse website wordt niet Duits.
Ook de ‘look and feel’ van websites in Duitsland en Nederland kan nogal verschillen: Duitse consumenten zijn over het algemeen overzichtelijke websites met overduidelijke navigatie gewend.
Een belangrijk punt van Hans is een Duits-sprekende medewerker, voornamelijk voor de Nederlandse klantenservice. In de praktijk bellen Duitsers veel sneller en vaker dan Nederlanders, veelal alleen om na te gaan of het bedrijf inderdaad bestaat! De Duitse medewerker vervangt ook het in de startfase populaire callcenter. Deze oplossing wordt door beginnende ondernemers graag gekozen, maar de kosten kunnen flink oplopen als de vragen zo ingewikkeld zijn dat de callcenter agents intensief opgeleid moeten worden. Groeit de omzet, is het bijna altijd aan te raden om Duitse medewerkers in dienst te nemen.
Vanaf de startfase is het belangrijk om de ‘expeditie Duitsland’ hoge prioriteit binnen het bedrijf te geven. De Duitse markt is bijna 5 keer zo groot als de Nederlandse en de mogelijkheden zijn er, maar de concurrentie zit ook niet stil en timmert stevig aan de weg. Hierdoor kan Duitsland zeker niet in het voorbijgaan veroverd worden.
Online marketing in Duitsland vraagt vaak om een andere aanpak dan in Nederland, voornamelijk op het gebied van SEO en SEA. De concurrentie is sterk, de CPC’s in Adwords liggen gemiddeld aanzienlijk hoger en het conversiepercentage voor buitenlandse sites liggen duidelijk lager. Voor succesvolle marketing in Duitsland is een uitstekend converterende website vereist die continue geoptimaliseerd wordt. De Duitser plaatst veiligheid tijdens online shoppen nog steeds op positie 1. Alle afhaakredenen moeten daarom uitgeschakeld worden, alle twijfels ondervangen.
Ten slotte een belangrijk punt, eigenlijk het begin van de uitbreiding: Is het bedrijf/product geschikt voor Duitsland? Hoe is de concurrentiesituatie en de vraag van de consument? Een goed lopend product in Nederland hoeft niet per se ook een succes in Duitsland te zijn.

Gr, Stefanie

Meer tips en nieuws over Duitsland zijn ook te vinden op http://www.duitsemarkt.nl
http://twitter.com/duitsemarkt

Hans van Schip

Mooie aanvullingen Stefanie,
merk dat je net als ik veel ervaring hebt op de Duitse markt.
Jouw laatste punt inzake de geschikbaarheid van het produkt voor de Duitse markt had ik niet aangehaald omdat ik ervan uitging dat men dat natuurlijk als eerste onderzoekt.
Je hebt echter denk ik gelijk dat men daar vaak niet aan denkt omdat het in Nederland al succesvol is.
Met de tools van bijvoorbeeld Google (Duits keyword-hulpprogramma icm wonderwheel: http://alturl.com/eqnfm ) kan je aardig een benchmark in kaart brengen.
Hulp nodig: http://alturl.com/kh78i

Iedereen suc6 met het veroveren van Duitsland 😉

Gr. Hans
http://www.online-marketing-alkmaar.nl/
http://www.twitter.com/OMAlkmaar

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond