Deel dit artikel
-

Nederlanders webwinkelen mondjesmaat over de grens

Nederlanders gaan maar weinig online om over de grens in andere Europese landen hun aankopen te doen. Inwoners van andere Europese lidstaten kopen percentueel gezien vaker iets over de grens in een webwinkel. (meer…)

Deel dit bericht

4 Reacties

Remco

Misschien ook niet heel vreemd. We hebben in Nederland behoorlijk veel webwinkels met een redelijk uitgebreid aanbod. Andere Europse shops onderscheiden zich ook niet echt t.o.v. de Nederlandse webshops.

Wat me dan weer wel verbaasd is dat pakketbezorgdiensten hier niet goed op in weten te spelen. ’s Avonds bezorgen doen ze niet tenzij je er grof extra voor betaalt. Ook de kwaliteit van enkele van de grote bezorgdiensten laat sterk te wensen over.

Maurits

Wat ik niet begrijp is, dat niet heel Nederland lekker shopt in de US? De huidige stand van de dollar maakt dat aantrekkelijk en je loopt eens in iets anders dan Hema, H&M of Zara. Via een dienst zoals Shipito.com kun je een US postbox openen en sturen ze de handel zo door. Tot euro 250,- per shipment geeft dat geen problemen met de douane.
Winkels zoals Gap, Zappos, Polo etc. shippen gewoon naar zo’n virtual mailbox. Duurt 3 dagen met DHL om hier te krijgen.

Tim de Vrind

@Maurits Veel mensen kiezen voor gemak…, daarnaast is vertrouwen ontzettend belangrijk. Ook zijn wij geen credit card land en met iDEAL over de grens betalen gaat nog niet! Een US postbox openen etc. is voor de niet hardcore online koper, nog ver van hun bed. Zij zijn al blij als ze thuisbezorgd krijgen wat ze bij een Nederlandse webshop hebben besteld en het bedrag niet 2x is afgeschreven. Er zit nog steeds groei in de online aankopen dus dat is prima! Gun de mensen wat tijd. Ook zij die niet heel vaak online winkelen. gaat vanzelf goed komen!
@Remco ja eens. Maar vermoed dat Postnl zich wel (snel) gaat storten op deze propositie!

Pieter Van Den Broecke, Managing Director Central Europe Manhattan Associates

Niet alleen juridische aspecten maar vooral de logistieke tekortkomingen van veel Europese webshops vormen een struikelblok voor het shoppen over de grens. Waar consumenten bij de elektronicazaak op de hoek kunnen rekenen op een goede service bij aankoop en retournering van producten en een snelle en betrouwbare levering, schieten veel webshops tekort in deze basisvoorwaarden. Om daadwerkelijk voet aan de grond te krijgen in andere EU-landen, dienen Europese webshops gebruik te (gaan) maken van de juiste distributiesystemen om de koopervaring van consumenten te verbeteren en orders tijdig en accuraat te verwerken. Om het proces van levering en retournering van producten over de landsgrenzen succesvol te laten verlopen, zullen e-tailers moeten denken aan óf een centraal Europees distributiecentrum óf een gedegen samenwerking met disitributiepartners in de landen waar zaken wordt gedaan. Met een efficiënt voorraadbeheer, een transportketen waarin producten realtime te volgen zijn en een goede informatievoorziening aan de klant over levering en retournering kunnen Europese webshops een stevige impuls geven aan hun internationale verkoop. Het succes van een webshop valt of staat bij het creëren van een aantrekkeljke, uniforme klantervaring en een snelle, betrouwbare en voordelige levering. Wanneer webshops hieraan kunnen voldoen, wordt een belangrijke barrière in het Europese online handelsverkeer weggenomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond