Industry Wire

Geplaatst door Mediafin

Innovatief Belgisch mediaproject krijgt steun van Google

‘HappyWall’, een Belgisch innovatieproject dat streeft naar een betere gebruikservaring en een hogere conversie bij lezers van online kranten, krijgt steun van Google. Dat maakte de internetgigant bekend op 17 november. De steun kadert in The Digital News Initiative (DNI), een initiatief van Google dat betere journalistiek door innovatie en technologie nastreeft. HappyWall is het enige Belgische innovatieproject dat in deze ronde op steun van DNI kan rekenen.

‘HappyWall’ is een samenwerkingsverband tussen Mediafin (uitgever van zakenkranten De Tijd en l’Echo), NGDATA en Adhese. Uitkomst van het project is enerzijds een dashboard dat redacties inzicht zal verschaffen over hoe gebruikers specifieke online content consumeren, anderzijds zal de betaalmuur op de online editie van De Tijd en l’Echo op een dynamische, gepersonaliseerde (en dus voor elke gebruiker unieke) manier ingezet worden.

Het doel van deze ingrepen is dubbel. In eerste plaats streeft HappyWall naar een verbeterde gebruikservaring door lezers gepersonaliseerde content aan te bieden die aansluit bij hun interesses, voorkeuren en leesgedrag. In tweede plaats het verhogen van de online conversie en de uitbreiding van het abonneebestand door het gericht en dynamisch inzetten van de betaalmuur.

Internationale erkenning voor Belgische innovatie

‘HappyWall’ is een nieuw innovatieproject dat zal verder bouwen op de resultaten van een voorgaande samenwerking tussen Adhese, Mediafin en iMinds. De internationale erkenning en steun van Google voor dit Belgische innovatieproject is voor de partners alvast een hart onder de riem.

Consumenten willen vandaag steeds meer als een individu behandeld worden. Tot nu toe waren paywalls collectieve oplossingen. Ze misten een persoonlijke en dynamische aanpak die gratis nieuwslezers kan aanzetten tot conversie”, zegt Steven Noels, CTO bij NGDATA. “We zijn blij deel uit te kunnen maken van HappyWall. Dit project wil van paywalls een productievere ervaring maken. Door Lily Enterprise te combineren met de Adhese ad server, hopen we Mediafin te kunnen helpen om hun werkzaamheden efficiënter te maken en bezoekers om te vormen naar klanten.” 

“Het fijne aan HappyWall is dat het de vakkennis van de redacties van De Tijd en L’Echo koppelt aan inzichten in real time en een meer persoonlijke benadering van de lezers van De Tijd en L’Echo”, zegt Tom Peeters, multimedia manager van Mediafin. “Op die manier krijgen deze lezers een betere gebruikerservaring. Wij hopen dat dit op termijn kan leiden tot een breder abonneebestand.”

“HappyWall is de logische voortzetting van het ABS-project, waarbij Adhese en Mediafin aangetoond hebben dat in real time ingrijpen op een online mediaplatform kan én resultaat oplevert. Onze technologie stelt uitgevers in staat dynamischer om te gaan met hun content en gebruikers een unieke, gepersonaliseerde ervaring te bieden”, zegt Sven Marievoet, managing partner bij Adhese. “We zijn verheugd dat we ons onderzoek kunnen voortzetten. De erkenning en steun die we hiervoor krijgen van Google toont dat we op de juiste weg zijn.”

Meer info?

Adhese: Bart Schouppe, hoofd communicatie en marketing, bart@adhese.eu, +32 474 54 54 93

Mediafin: Tom Peeters, multimedia manager, Tom.Peeters@mediafin.be, +32 477 77 88 03

NGDATA: : Celine Baeten/Delphine De Pauw, communicatiebureau NGDATA, ngdata@teamlewis.com, +32 3 304 36 30

Adhese is een Gents softwarebedrijf dat ad serving technologie ontwikkelt. Adhese is reeds tien jaar de strategische en technologiepartner van zowat alle grote Belgische uitgevers en is actief op de Nederlandse en Franse markt. Naast uitgevers maken ook adverteerders en overheden gebruik van de mogelijkheden die het Adhese-platform biedt. Door deze technologie in te zetten voor het gericht aanbieden van inhoud op online kanalen geeft Adhese uitgevers meer controle en bezorgt het lezers een unieke, gepersonaliseerde en geoptimaliseerde gebruikservaring. Alle informatie over Adhese en de verschillende toepassingen van onze technologie vindt u op www.adhese.com.

NGDATA® helpt datarijke bedrijven in de financiële dienstensector, de media/het uitgeverswezen en de telecom om hun interacties met klanten via verschillende kanalen te automatiseren en te optimaliseren. Zijn besturingssysteem voor klantenervaringen, Lily Enterprise™, vergaart data over alle kanalen heen, verschaft bedrijven actuele inzichten en bevordert klantenervaringen via meerdere kanalen. Dankzij het klanten-DNA van Lily komt het individu vanzelf centraal te staan in de organisatie: er wordt voortdurend geleerd uit gedrag om snel en consequent te kunnen handelen om zo de ervaring van de klant te verbeteren. NGDATA is gevestigd in Gent, België en heeft kantoren in de Verenigde Staten, Europa en Azië-Oceanië. Voor meer informatie kunt u terecht op www.NGDATA.com.

Mediafin is de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo,  van de personal finance-magazines Netto en Mon Argent en van de adviesbladen De Belegger en L’Investisseur. Meer informatie over Mediafin vindt u op www.mediafin.be.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht