-

De B2B-revolutie: Magento vernieuwt, servicen is het doel

Binnen een aantal maanden is het zover: dan introduceert Magento een eigen B2B-module. Hierdoor is het e-commerceplatform makkelijker inzetbaar in een zakelijke omgeving. De veranderingen komen precies op het goede moment. De B2B-markt staat namelijk aan het begin van een kleine revolutie, denkt Tjitte Folkertsma – oprichter van MediaCT.

Op de Magento Imagine conferentie werd duidelijk wat de prioriteiten zijn voor de ontwikkelaars van het platform. Zij hopen na de loskoppeling van eBay snel grote stappen te zetten. Zo komt Magento met een ‘Enterprise Cloud’ editie en wil het ieder kwartaal een update uitbrengen voor de software. De B2B-module is één van die updates. ‘Een vrij ingrijpende wijziging’, zegt Folkertsma. ‘We zien steeds meer platformen die out-of-the-box functionaliteiten bieden die binnen het Magento-platform alleen als extensie beschikbaar zijn of bedrijven via maatwerk moeten toevoegen. Magento biedt nu bijvoorbeeld nog zeer beperkte functies voor B2B. Die worden hiermee flink uitgebreid.’

Magento in het B2B-segment

Zo komen er zogenaamde ‘super user accounts’ en kan er gewerkt worden met ‘rollen’ – dergelijke accounts krijgen dan beperkte autorisatie. Een bedrijf kan een eigen inkoper bijvoorbeeld autorisatie geven tot een bepaald inkoopbedrag. Verder wordt het voor de verkoper makkelijker prijzen en assortiment te differentiëren per account of klant, worden bestelmatrixen geïntroduceerd, zijn offerte-aanvragen in Magento te beheren en kunnen klanten eindelijk herhaalaankopen doen.

Functies die tot op heden door bijvoorbeeld extensie- of implementatiebedrijven zelf werden ontwikkeld. ‘Magento is ooit ontwikkeld voor de B2C-markt, maar de organisatie wil ook in het B2B-segment het belangrijkste platform blijven. In plaats van dit aan de markt over te laten, wordt nu een standaard geïntroduceerd.’ Die standaard is volgens Folkertsma erg belangrijk. B2B e-commerce staat namelijk aan het begin van een kleine revolutie. ‘De verwachtingen die gebruikers van platformen hebben groeien in B2C en B2B steeds verder naar elkaar toe. De B2B ‘user experience’ moet gelijk zijn aan of zelfs beter zijn dan in B2C.’

Vereisten voor zakelijke e-commerce

Wat voor specifieke functies zijn er dan nodig in een zakelijke omgeving? Dat ligt natuurlijk aan de casus, zegt Folkertsma, maar als verkoper moet je een online platform bieden waarop je de klant ‘servicet’. ‘Het draait in B2B om hogere volumes. Koop je als klant kleding in, dan wil je bijvoorbeeld in een matrix of overzicht kunnen aangeven hoeveel items van iedere kleur en maat je nodig hebt. Tientallen losse opties en producten werken dan niet.’

Ook moet je klanten de optie voor autorisatie bieden. ‘Nu heb je als bedrijf vaak één klantaccount bij je leverancier. Maar als je tien vestigingen hebt, wil je tien vestigingsmanagers autoriseren tot een bepaald aankoopbedrag of ze een inzichtelijk leverancierskrediet geven. Idealiter hoeft de inkoopmanager alleen nog een laatste controle te doen.’

Die ‘servicing’ van de klant blijft natuurlijk lastig, zo weet ook Folkertsma. Zelf mocht hij op de Magento conferentie een prijs in ontvangst nemen voor de ‘Best B2B User Experience’. MediaCT ontwikkelde een platform voor Gallagher waarop boeren afrasteringen kunnen kopen voor hun weiland. De jury was erg te spreken over de self-service wizzard waarmee boeren zelf hun land kunnen ‘inladen’ en uitrekenen hoeveel schrikdraad zij nodig hebben. Vervolgens kan een lokale tussenhandelaar worden geselecteerd voor aanvullende services.

‘Van e-commerce naar commerce’

‘Maar in heel veel branches denken klanten nog helemaal niet zo digitaal. Stel je bent een kappersgroothandel. De helft van de klanten staat dagelijks te knippen op de vloer en komt er dan achter dat bepaalde producten op zijn. Die mensen denken er niet aan ’s avonds nog een webwinkel te bezoeken. Die service je misschien beter met een mobiele app of service via WhatsApp.

‘Daarom wordt er in B2B naar de situatie gewerkt waarin het niet meer uitmaakt hoe de klant contact opneemt. Of een order nu via een chatbericht of telefoontje binnenkomt, een centraal systeem moet de bestelling automatisch herkennen en verwerken.’ Folkertsma denkt dat we in de toekomst steeds minder over e-commerce spreken en meer over ‘commerce’. ‘Als alles in één commerce-systeem samenkomt, ontlast je de backoffice en blijft er ruimte over voor service. En juist die service vinden klanten zo belangrijk.’

Deel dit bericht

2 Reacties

N. Janssen

Alleen jammer dat ze nu hierin nog steeds niet voorzien in een integratie met een ERP systeem. Daarin lopen bedrijven als Wolq.com of Sana Ecommerce ver voor.

Jaagers

Geen integratie met een ERP systeem is iets te kort door de bocht. Dat dit niet out-of-the-box is klopt, echter zijn er ondertussen al ontzettend veel koppelingen met ERP systemen geschreven voor Magento.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond