-

De voordelen en het belang van een eigen merk

Een eigen merk geeft je niet alleen meer controle over je producten en/of diensten, maar draagt ook bij aan je naamsbekendheid en is in mijn ogen belangrijk voor je bestaansrecht.

Naast onze rol als distributeur willen we onze klanten ook zo goed mogelijk ondersteunen in hun keuze voor de juiste oplossing. Het was een van de redenen om destijds onze naam te veranderen van Overtoom in Manutan en daarmee in heel Europa één identiteit uit te stralen.

De volgende stap in dit transformatieproces is om eigen producten te voeren. Uit onderzoek van Kantar naar huismerken blijkt namelijk dat huismerken vertrouwen en een band scheppen. Daarom hebben we Manutan EXPERT opgericht, een private label (eigen merk) waarmee we meer grip hebben op onze producten en de waarden die we willen overbrengen.

Minder afhankelijk van externe factoren

Met een eigen merk heb je de volledige controle over je producten en diensten, wat een aantal belangrijke voorbeelden met zich meebrengt. Zo ben je minder afhankelijk van externe factoren die invloed kunnen hebben op je producten en dienstverlening. Zo hebben recente economische schommelingen inkoopprijzen opgedreven, terwijl oplopende geopolitieke spanningen geleid hebben tot duurdere containers. Deze hogere kosten kun je vaak niet in zijn geheel doorbelasten aan de klant.

Met een eigen merk kun je zelf bepalen waar je produceert en door wie je dat laat doen. Op deze manier krijg je meer grip op de goederenstromen. Zo produceren wij meer dan zeventig procent van onze eigen merkproducten in Europa en liggen deze ook hier opgeslagen, waardoor ze direct beschikbaar zijn voor de klant en snel geleverd kunnen worden. Dat zorgt voor minder schakels tussen ons en de klant, wat risico’s verkleint en tegelijkertijd zorgt voor lagere kosten, waar zowel wij als de klant van profiteren.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is sinds de oprichting een van de kernwaarden van Manutan. Wij willen maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid is dan ook een van de belangrijkste selectiecriteria binnen ons private label.

Doordat we dichter bij huis produceren, hebben we een kortere distributielijn en is daardoor onze voetafdruk kleiner. Daarbij is 65 procent van onze eigen producten recyclebaar en zal dit percentage naar verwachting de komende jaren verder toenemen. Om dit te stimuleren bieden wij met de Manutan Collection and Recycling Service klanten de mogelijkheid hun oude kantoorartikelen op te halen en een nieuw leven te geven.

Naamsbekendheid

Alle voorgaande punten dragen bij aan nog een ander belangrijk voordeel, namelijk je branding en positionering. In ons geval zorgt de merknaam Manutan EXPERT ervoor dat we laten zien expert te zijn op vele terreinen. Daarbij zorgen we ervoor dat onze producten zich kunnen meten met A-merken en tegelijkertijd een duurzaam karakter hebben.

Dat begint al bij het productieproces. Onze producten worden gemaakt in Europa en leveranciers ondertekenen een manifest, waarin staat dat zij de rechten van de mens respecteren. Verder zijn onze producten van dezelfde kwaliteit als A-merken, maar liggen gemiddeld twintig procent onder de marktprijs. En waar de meeste merken drie jaar garantie op hun producten geven, bieden wij een garantie van tien jaar.

Verder kijken we naar mogelijkheden om onze klanten met aanvullende diensten verder te ontzorgen. Stel dat iemand een laadpaal wil kopen, dan leveren wij die en helpen we ook bij de installatie. Al deze voordelen laten we tot uiting komen in onze campagnes. Er zijn zowel advertenties gericht op de breedte van ons assortiment, als op de toegevoegde waarde van Manutan EXPERT.

Op deze manier zetten we Manutan EXPERT verder op de kaart en zal ons private label er uiteindelijk voor zorgen dat klanten de naam Manutan beter onthouden en sneller associëren met onze kernwaarden, wat weer bijdraagt aan onze toekomstbestendigheid. Op deze manier ondernemen we voor een betere wereld.

Over de auteur: Sebastiaan Leemreize is Marketing Director Benelux & Germany bij Manutan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond