-

De zakelijke dienstverlener van de toekomst

Wordt 2016 het jaar van de voortdurende status quo binnen de klassieke chique beroepen, of zal er dan – eindelijk – sprake zijn van de grote omslag in het business model?

2016 gaat het jaar worden waarin advocaten -en notariskantoren zich moeten gaan onderscheiden. Ook deze, van oorsprong niche, markten kunnen zich niet langer onttrekken aan de steeds slimmer wordende software waarmee een juridisch eindproduct kan worden opgesteld. Een arbeidscontract of BV-oprichtingsakte kan inmiddels zo door de computer worden opgesteld, zonder dat er een advocaat of notaris aan te pas komt. Welke rol zullen de duizenden advocaten en notarissen in Nederland over een paar jaar vervullen? Zijn het de kantoren die nu de stap naar volledige digitalisering durven te maken die straks als winnaar uit de bus komen? Ik denk van wel.

Het einde van het ‘uurtje-factuurtje’ model voor commoditywerk

In de afgelopen jaren hebben – met name de kleinere – notarissen en advocatenkantoren het zwaar gehad. Uiteraard speelde de economische teruggang hier een rol, met een teruglopende vraag en druk op tarieven als gevolg. Maar dit is naar mijn idee niet de hoofdreden. Deze zakelijke dienstverleners zijn in afgelopen jaren te weinig vernieuwend geweest ten opzichte van andere sectoren en hebben vooral te weinig ingesprongen op de behoefte van de klant. De wereld is in een rap tempo veranderd, vooral gedigitaliseerd, en cliënten verwachten dit ook van (zakelijke) dienstverleners.

De nieuwe generatie wil vooral gemak, inzicht en transparantie. ’s Avonds zelf een contract opstellen op de bank, een melding ontvangen wanneer de advocaat de stukken heeft gecontroleerd en adviesgesprekken moeten idealiter via FaceTime of Skype worden aangeboden. En het belangrijkste van alles: een prijsopgave vooraf.

In 2016 zal de verschuiving in de markt alleen nog maar sterker worden. Buiten de grote corporate kantoren en de absolute nichekantoren zal ieder kantoor te maken krijgen met onder druk gezette prijzen en veeleisende cliënten.

Get digital

Zoals reeds aangegeven ben ik van mening dat de specialisten zich geen zorgen hoeven te maken maar denk ik dat met name de generalisten het straks zwaar te verduren krijgen. De tijden dat hetzelfde contracttemplate keer op keer voor de hoofdprijs wordt verkocht is voorbij.

Prijzen in de juridische commoditymarkt staan zwaar onder druk. Voor een BV betaalde je drie jaar geleden zo’n duizend euro. Ook voor een op maat gemaakt arbeidscontract of leningsovereenkomst betaalde je met gemak een paar honderd euro.

Tegenwoordig bestaan er vele initiatieven om de klassieke markten te vernieuwen. Zo wordt in 2016 de nieuwste contractensoftware van softwarehuis LegalThings gelanceerd. Deze software, die door bekende partijen als advocatennetwerk Omnius, one-stop-shop Firm24 en online notaris Online Flex wordt gebruikt biedt cliënten de mogelijkheid op maat gemaakte contracten op te stellen die door gerenommeerde advocatenkantoren voor deze cliënt zijn opgesteld, maar tegen vaste lage tarieven. Willen klanten liever minder, of zelfs helemaal niet betalen, dan kunnen ze er voor kiezen om een standaardcontract te gebruiken.

Zakelijke dienstverleners en software partijen, sla de handen ineen

In onze thuismarkt (notarissoftware) heb ik de eerste samenwerkingsinitiatieven gezien. Aanbieders van notariële software bieden sinds kort ook back office service aan voor commodity producten. Stichtingen, besloten vennootschappen en soortgelijke producten, het is allemaal geen rocket science met de juiste software.

Deze trend gaan we in de aankomende jaren ook zien in de advocatenbranche. Outsourcing van standaardwerk naar backoffices. De juridische sector verandert razendsnel. Om te kunnen anticiperen op nieuwe kansen en trends moet je als organisatie ‘agile’ zijn. Kantoren zonder adaptief vermogen gaan het straks op onderdelen verliezen van partijen die mee durven te gaan in deze trend.

Kansen voor de software experts

De verschuiving in de zakelijke markt brengt kansen voor zich mee voor de proactieve softwaredeskundige. Developers, seo-experts, online marketeers en experts op andere (online gerelateerde) gebieden kunnen een nieuwe markt aanboren waarin niet wordt geschrokken van hoge tarieven en waarin de vraag naar vernieuwing gigantisch is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond