-

De doorbraak van EdTech: wat kunnen we nog meer verwachten?

EdTech heeft zich -ook als gevolg van alle lockdowns- definitief in het onderwijs genesteld. Maar wat zijn trends en ontwikkelingen die we in de komende maanden en jaren kunnen verwachten?

Een jaar geleden bleek uit een door Gallup en NewSchools Venture Fund gepubliceerde enquête al dat maar liefst 65% van de docenten digitale leermiddelen in de klas gebruikte en dat 89% van de leerlingen een of meerdere dagen per week digitale hulpmiddelen gebruikte.  Deels komt dit natuurlijk doordat iedereen overal steeds meer online is en toegang heeft tot allerlei devices. Maar meer dan driekwart van de docenten geeft in dit onderzoek aan dat het gebruik van EdTech onder meer helpt efficiëntier te kunnen werken.

Ook uit eigen onderzoek weten we dat de digitalisering in het onderwijs  – weliswaar onder invloed van COVID-19 – aan het versnellen is. Bijna de helft van de Nederlandse studenten merkt de positieve effecten op hogescholen en universiteiten. Maar EdTech is meer dan alleen online onderwijs. Wat kunnen we nog meer verwachten?

Gepersonaliseerd leren

EdTech maakt het gemakkelijker om lesstof en leermiddelen constant en overal beschikbaar te hebben. Het biedt een kans voor mensen om te leren op basis van hun individuele leerstijlen, persoonlijke schema’s en onderwijsbehoeften. Docenten kunnen heel gemakkelijk een planner gebruiken om een persoonlijk lesplan voor hun studenten op te stellen. Zo’n planner kan bestaan uit verplichte basistaken met de mogelijkheid om meer taken toe te voegen. Studenten kiezen zelf welke aanvullende oefeningen ze willen doen. Met gepersonaliseerd leren heeft iedereen 24/7 toegang tot bijvoorbeeld video’s van experts en kan iedereen online communiceren met medeleerlingen en docenten.

 Zelfgestuurd leren

De stap van gepersonaliseerd leren naar zelfgestuurd leren is een kleine. En met zelfgestuurd leren bedoelen we dat iedereen eigen baas is over zijn leerbehoeften, het opstellen van leerdoelen, selecteren van leerstrategieën en bronnen tot aan het evalueren van leerprestaties en -resultaten. En dat kan steeds vaker al in een zogenoemd Learning Experience Platform (LXP). Want daar waar een traditioneel Learning Management Systeem (LMS) vaak al een vastgesteld leerpad kent dat voor iedereen hetzelfde is, heeft iedereen in een LXP invloed op het eigen leerproces. Algoritmes bepalen van iedere student het kennisniveau en de persoonlijke interesses en passen daar het leeraanbod op aan.

 Immersive learning

Immersive betekent ‘meeslepend’. En dat is precies wat deze vorm van leren inhoudt. Het maakt gebruik van mixed reality zoals VR en AR, maar ook van simulatiesoftware of zelfs rollenspellen en escape rooms. Het is leren door te doen en digitale technieken blijken daar uitermate geschikt voor. De opkomst van toegankelijke augmented reality (AR) en virtual reality (VR) zorgt voor nieuwe kansen. VR- en AR-technologieën blijven evolueren en helpen situaties uit het echte leven die veel meer waarde bieden dan een traditionele klasopstelling ooit zou kunnen – te simuleren.

Inclusief onderwijs

De opkomst van EdTech betekent ook dat onderwijs gelijkere kansen biedt aan iedereen, ook aan leerlingen met een (taal-)achterstand of handicap.  Zo helpen elektronische werkbladen mensen met een beperking met bijvoorbeeld hun fijne motoriek, kunnen audio-opnamen of spraakinterfaces zoals Siri, Alexa en Google-Assistant en tekst-naar-spraak slechtziende of dyslectische studenten helpen en houden videolessen leerlingen met gedrags- of aandachtsproblemen beter bij de les. En bovenal maakt EdTEch leren in ieders eigen tempo mogelijk.

 Curation-based learning

Of, in het Nederlands: op curatie gebaseerd leren, waarbij curatie staat voor het vinden, beoordelen, sorteren, verwijderen, rangschikken, aanbevelen, valideren en personaliseren van leermiddelen. Ofwel, hoe zorg je ervoor dat de juiste lesstof op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt en wie bepaalt dat? Juist in tijden van deep fakes is autoriteit en betrouwbaarheid van leerstof belangrijker dan ooit. Dat betekent dat content gecontroleerd en geselecteerd moet worden. En dat kan zowel door een mens van vlees en bloed als door een algoritme (machine learning) gebeuren. Steeds vaker kun je in online leermiddelen persoonlijke voorkeuren instellen en leert een door AI-gestuurd algoritme van je eerdere keuzes en voorkeuren.

Mobiel leren

Onderwijs zal nog meer en nog vaker via smartphones worden gevolgd. Voor studenten is het volstrekt normaal om te leren door educatieve video’s, podcasts en apps. En die ontwikkeling zal alleen nog maar groeien. Studenten stellen echter hoge eisen aan mobiele leerplatformen, verwend als ze zijn met state of the art social media. Wees dus niet verbaasd als die puber met zijn earpods in op de fiets aan het leren is voor zijn examen of proefwerk Engels of Frans.

Micro learning

Aandacht is anno 2021 een kostbaar iets. En zodra je iemands aandacht hebt, is het zaak die vast te houden. Maar de aandachtsspanne neemt bij iedereen af. Niet voor niets is micro learning in opkomst: leren aan de hand van hapklare brokjes. Voorbeelden zijn samenvattingen (al dan niet in gesproken vorm), infographics, snelle quizzen, korte video’s of een poll.

Video learning

Video leren mag in dit lijstje niet ontbreken, al kunnen we eigenlijk ook niet meer van een trend spreken. 2020 zal immers de geschiedenis ingaan als het jaar waarin video leren definitief doorbrak. En niet eens alleen in het onderwijs, maar in ieders (dagelijks) leven. Of het nu de online vergadering, het videobellen met opa en oma of het online sporten of borrelen is. Via een scherm elkaar ontmoeten, in welke vorm dan ook, is niet meer uit de samenleving weg te denken. 

Over de auteur: Marnix Broer is CEO en founder van het Nederlandse EdTech platform StudeerSnel

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond