-

Drieëntachtig procent fabrikanten verhoogt dit jaar budget voor digitalisering

Om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen zijn fabrikanten van plan om dit jaar hun digitale transformatie te versnellen. Ten minste 83 procent van hen zal het budget voor investeringen in digitale bedrijfsstrategieën verhogen. 

Dat is slechts een van de bevindingen uit het onlangs verschenen overzichtsrapport The voice of digital leaders in manufacturing dat in opdracht van B2B-commerce-platformleverancier Intershop en zijn businesspartner Evident, werd opgesteld door  onderzoeksbureau Copperberg.

Digitale leiders van grote fabrikanten aan het woord

Wat dit rapport zo lezenswaardig maakt voor iedereen die zich bezighoudt met commerce binnen de maakindustrie, is dat het geen ‘hoog over’-beschouwing van de sector is, maar de digitaliseringsqueeste van fabrikanten in beeld brengt aan de hand van persoonlijke ervaringen en inzichten van experts uit de branche. De digitale leiders van vijftig Europese fabrikanten met een omzet van minimaal €250 miljoen geven uitgebreid antwoord op open vragen. Deze antwoorden vormen de basis van het rapport. Hoe gaan ze om met de vele uitdagingen die digitale transformatie in de B2B-sector met zich meebrengt?

Digitale transformatie is noodzaak

Zo’n survey-aanpak geeft een interessant en leerzaam kijkje in de keuken van de koplopers. De key takeaway op basis van hun antwoorden? Digitale transformatie is geen trend meer, maar is inmiddels bittere noodzaak. Fabrikanten die nog op de oude manier bezig zijn doen er verstandig aan snel te gaan investeren in geschikte digitale commerce-technologieën en de uitbreiding van hun digitale team. Hun klanten verlangen het van ze en hun concurrenten zijn er veel verder mee. Dus doe je het niet, dan ben je over een paar jaar weggespeeld.

Grote ambities

De aspiraties van die concurrenten op het vlak van digitale commerce zijn groot, zo blijkt ook uit dit rapport. Zeker 71 procent van de respondenten zegt dat zijn of haar organisatie de ambitie heeft om in 2022 de digitalisering naar een hoger niveau te tillen. 24 procent streeft zelfs marktleiderschap na met hun digitale bedrijfsstrategieën. De verwachtingen zijn dus hooggespannen en dat gaat – hoe kan het ook anders – gepaard met grotere budgetten. Ten minste 83 procent van de fabrikanten zal dit jaar het budget voor digitale commerce tot 20 procent verhogen!

Verkoopprocessen vereenvoudigen

De meeste ondervraagden zijn van plan digitale oplossingen te implementeren die gericht zijn op het vereenvoudigen van het verkoopproces, zowel voor de interne organisatie als voor hun klanten. 36 procent wil bijvoorbeeld Configure-Price-Quote-(CPQ)-systemen implementeren om complexe producten te verkopen. Eenzelfde percentage wil investeren in een digitaal klantportaal met handige zelfbedieningsfuncties.

Nieuwe inkomstenstromen aanboren

Wat hopen fabrikanten met deze digitaliseringsimpuls zoal te bereiken? 41 procent digitaliseert vanuit de behoefte om uit te breiden en nieuwe inkomstenstromen aan te boren. Veel fabrikanten (24 procent) voelen ook de noodzaak om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren als gevolg van de wereldwijde verschuiving naar het digitale domein. Daarnaast wil 19 procent de productiviteit, omzet of kostenreductie verbeteren door het implementeren van digitale tools.

Tips en aanbevelingen van experts

Naast al deze overtuigende cijfers bevat het rapport veel nuttige tips en aanbevelingen van de ondervraagde deskundigen voor fabrikanten die nog aan het begin staat van het traject van digitale transformatie. Zo adviseren ze te beginnen met het maken van een globale planning en het formuleren van een bedrijfsbrede strategie, om die vervolgens geleidelijk, stapje voor stapje, uit te rollen.

C-levels aan boord krijgen

Hierbij is het dringende advies om intern eerst nog even flink te lobbyen, want zonder de belangrijke beslissingsnemers aan boord wordt een digitale transformatie een lastige exercitie. Hoe je dat doet? Door overtuigende succesverhalen te laten zien, maar ook door de noodzaak van digitalisering te kwantificeren. Wat gaat de implementatie van nieuwe technologieën doen voor de bedrijfspresentaties? Knappe C-levels die daar niet gevoelig voor zijn.

Andere insider-tips uit het rapport
  • Vind het wiel niet opnieuw uit, maar fix de fundering. En als je iets unieks hebt, richt je daar dan op.
  • Ga cross-functioneel te werk: dus over alle afdelingen van het bedrijf heen.
  • Laat je leiden door de business, niet door een IT-platform.
  • Zorg dat je de behoeften van je klant echt begrijpt, implementeer in fases en besteed tijd aan de ontdekkingsfase, om verrassingen achteraf te voorkomen.

Meer lezen over uitdagingen, doelstellingen, strategieën en adviezen van digitale leiders bij toonaangevende fabrikanten? Download dan het gratis rapport The voice of digital leaders in manufacturing 2022.

Over de auteur: Gerrit Enthoven is Sales director EMEA bij Intershop Communications.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond