-

Goede online marketing voor iedere ondernemer binnen handbereik

Als ondernemer wil je online zichtbaar zijn en bij voorkeur alleen jouw doelgroep bereiken: op het juiste moment, op de juiste plaats en met de juiste boodschap. Tijd voor een online marketingplan. Maar hoe pak je dat aan?

Om je doelgroep effectief te bereiken doorloop je een aantal stappen. Het begin is: bepalen wie je wilt bereiken, daarna werk je aan hoe je dat daadwerkelijk realiseert.

Bepaal je doelgroep

Om te beginnen zoek je uit wie je doelgroep is, waar deze zich bevindt en welke mediakanalen worden gebruikt. Vaak is dit een combinatie van verschillende mediakanalen afhankelijk van het moment van de dag. Online zichtbaarheid is onmisbaar in een effectieve doelgroepbenadering. We brengen namelijk steeds meer tijd online door.

Een belangrijk voordeel van online je doelgroep bereiken is dat je geografische data kunt inzetten. Daarmee richt je de campagne bijvoorbeeld op een plaats of postcodegebied. Zo weet je zeker dat je advertentie de doelgroep in een specifieke regio bereikt. En je kunt ook meteen kijken in welk gebied de advertentie aanslaat en waar niet. Zo leer je je doelgroep nog beter kennen.

Gebruik de kracht van regionale nieuwsmedia

Het is minstens even zo belangrijk dat je advertentie in een relevante omgeving staat. Als de context van het platform waarop je advertentie staat niet aantrekkelijk is voor de gebruiker, dan zal hij of zij de advertentie waarschijnlijk niet zien. Regionale nieuwsmedia zijn door hun lokale karakter een relevant platform om op te adverteren.

Nederlanders voelen zich namelijk sterk verbonden met hun eigen regio, zo blijkt uit eerder onderzoek van DPG Media. Een derde van de Nederlanders geeft daarin aan meer interesse te hebben voor lokaal nieuws dan voor het landelijke nieuws. Daarnaast geeft 60% van de Nederlanders de voorkeur aan lokale producten of diensten. Door je advertentie te plaatsen op populaire nieuwsmedia in de regio, maak je optimaal gebruik van de kracht van deze merken in combinatie met de behoefte van de klant. (Bron: DPG Media Panel Inzicht onderzoek augustus 2021)

Direct van start

DPG’s advertentieplatform Direct is speciaal voor lokale ondernemers gelanceerd. Je kunt met Direct regionaal adverteren, advertenties plaatsen rondom lokaal en regionaal nieuws en op die manier de juiste doelgroep op de juiste wijze bereiken. En dat kan dus echt in enkele minuten. Zo kun je op een makkelijke en laagdrempelige manier heel lokaal of regionaal adverteren. Je business gaat immers door, dus je wilt snel kunnen schakelen en meteen  in een duidelijk overzicht zien wat de resultaten zijn. Het platform Direct speelt in op deze behoeften.

Effectief adverteren met een klein budget

Het is niet altijd eenvoudig om een mooie en effectieve advertentie op te maken. Om dit op te lossen, zijn er op Direct advertentieformats beschikbaar waarmee je binnen enkele minuten een mooie advertentie opmaakt. Je hebt hiervoor alleen een afbeelding, tekst en een logo nodig. De advertentie wordt automatisch opgemaakt in de stijl van het nieuwsmedium waar de advertentie wordt geplaatst. De advertentie lift dus mee op de kwaliteit en betrouwbare omgeving van het nieuwsmedium. Als je je advertentie hebt gemaakt, dan zorgt Direct ervoor dat deze geplaatst wordt op het nieuwsmedium waarop je doelgroep actief is. Een efficiënte werkwijze dus. En je kunt al adverteren vanaf 1 euro per dag.

Het is ook verstandig om met kleine bedragen te beginnen. Zo kun je ontdekken waar je doelgroep op aanslaat en waar niet. Je kunt hier dan op inspelen door bijvoorbeeld de regio een beetje aan te passen of een andere afbeelding of tekst te gebruiken. Zodra je hier een goed beeld van hebt, kan de intensiteit van de campagne worden opgeschroefd.

Zo werk Direct: In 3 stappen staat je advertentie online

Het maken en plaatsen van een advertentie gaat in drie eenvoudige stappen. Als eerste kies je een campagnedoelstelling. Kies je voor het verhogen van je naamsbekendheid, het trekken van meer bezoekers naar je website of winkel, het communiceren van een aanbieding of het werven van personeel?

Stap twee is het instellen van de campagne. Dit bestaat uit het maken van de advertentie of het uploaden van een eigen ontwerp. Daarna wordt de targeting ingesteld. Belangrijke vraag daarbij is: hoe ziet je doelgroep eruit? Vervolgens selecteer je de locatie(s), leeftijd en het geslacht. Daarna volgt de looptijd en het budget per dag.

De derde en laatste stap is het aanmaken van een account en de advertentie indienen. De advertentie wordt binnen één werkdag gecheckt. En als deze goed is bevonden, staat de advertentie vanaf de opgegeven ingangsdatum online. Kijk op de website voor meer informatie en probeer het zelf.

Over de auteur: Ruud Adriaans is Productmanager Direct bij DPG Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond