-

Google introduceert de branded page

Zelfs Google komt wel eens terug op uitspraken, zo bleek gisteren. Hoewel eerder door een – inmiddels naar Yahoo vertrokken topvrouw – stellig werd verkondigd dat er geen banners werden toegevoegd aan de website lijkt hier nu toch verandering in te komen.

Eind 2005 plaatste het bedrijf de volgende opmerking op het officiële Google-blog:

There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever.

Een kleine acht jaar later worden de eerste tests uitgevoerd met banners in de branded zoekresultaten. Search Engine Land vatte de belangrijkste vragen en antwoorden samen.

Bevatten deze nieuwe advertenties zowel de banner als tekst-links?
De presentatie van de nieuwe banners is wat verwarrend, maar in principe wordt geadverteerd met een pagina-brede afbeelding. Onderstaand voorbeeld bevat het beeldmateriaal van Virgin America. De getoonde paginalinks zijn standaard organische resultaten.

virgin-america-google-adwords-banner

Waarom dan de plaatsing in een grijs omlijnd kader?
Het kader en het label “Sponsored” doen het lijken dat zowel afbeelding en tekst aangepast kunnen worden door de adverteerder. Waarom Google het onderscheid tussen organische en betaalde resultaten in deze test vermindert is onduidelijk. Ook of dit in de toekomst zo blijft moet nog worden bezien.

Wanneer wordt de banner getoond?
Op dit moment worden de banners alleen getoond bij het zoeken op merknamen. De zogenaamde branded queries.

Wat is het voordeel voor adverteerders?
Google lijkt hiermee toe te werken naar het kunnen claimen van een eigen merkpagina binnen de zoekresultaten. De banners nemen de volledige, huidige, advertentieruimte in beslag. In onderstaand voorbeeld zijn de verschillen zichtbaar. Dat het claimen van de pagina in goede aarde zal vallen bij de adverteerder lijkt vanzelfsprekend.

google-banner-ad-vs-standard-branded-results

Is dit een koerswijziging van Google?
Ja en nee. Gezien bovenstaande quote kun je stellen dat het bedrijf terugkomt op eerdere uitspraken. Er werd echter gesproken over flashy, grafische en advertenties met call-to-actions die nooit zouden worden getoond. Dat is nu nog steeds niet het geval.

Voor wie is deze test?
De test wordt op dit moment uitgevoerd met zo’n dertig adverteerders. Onder andere Southwest Airlines en Virgin America doen mee. Hoe de toekomstige advertenties in rekening zullen worden gebracht is nog niet duidelijk. Dit zou ook zeer goed een combinatie van CPC en CPM kunnen zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond