-

Googles antwoord op Pinterest: Keen

Deze zomer introduceerde Google stilletjes een nieuw platform: Keen. Dit platform verzamelt allerlei content over een specifiek onderwerp. Wordt Keen Googles Pinterest-killer? En hoe kun je Keen inzetten?

Keen geeft je de mogelijkheid om content (gevonden via Google Search) te delen rondom een bepaald onderwerp. Andere gebruikers kunnen je Keen volgen, waardoor een online community ontstaat. 

Het platform is ontstaan op Google’s experimentele afdeling Area 120. Bij deze Google-dochter kunnen kleine teams innovatieve projecten starten. Keen is bedacht vanuit de vraag om eenvoudiger informatie, bronnen en websites over hobby’s op te slaan en te delen. De vier teamleden van Area 120 ontwikkelden Keen en werkten daarvoor ook samen met het PAIR-team (People and AI Research). Dit team onderzoekt hoe je AI en mensen het beste kan laten samenwerken.  

Hoe werkt Keen? 

Keen is gratis te gebruiken door in te loggen met je Google-account. Je vult een onderwerp in en vervolgens geeft Keen je allerlei relevante zoeksuggesties, degene waarin jij geïnteresseerd bent klik je aan. Je maakt nu een Keen aan, geeft hem een naam en slaat hem op. Wanneer je nu op je Keen klikt, krijg je alle zoekresultaten die met jouw onderwerp te maken hebben. Iets interessants gezien? Dan sla je dit resultaat op onder je ‘Gems’. 

Machine Learning 

Keen werkt met machine learning en vindt automatisch content rondom een specifiek onderwerp. Dit kan van alles zijn, zoals surfen, interieur, reizen of planten. Keen geeft zelf suggesties over het hoofdonderwerp en presenteert uiteindelijk een overzicht, gelijk aan Pinterest. 

De Keens kun je zelf voorzien van trefwoorden, waar Google dan rekening mee houdt. Ook kan je zelf tekst en linkjes toevoegen, en sla je de beste items op als ‘Gems’. De content van Keen wordt  in de loop der tijd steeds beter door artificial intelligence. Het programma leert van de linkjes die je opslaat en verandert jouw Keen door nieuwe suggesties te geven. Je Keen is dus niet statisch, maar beweegt mee met jouw interesses. Keen heeft daardoor de potentie om uit te groeien tot een nieuwe bron van verwijzingsverkeer. 

Keen versus Pinterest?

Keen wordt vergeleken met Pinterest en dat is niet zo gek, want de basis is het zelfde. Op beide platformen wordt er content gegenereerd rondom een specifiek onderwerp. De gevonden zoekopdrachten kan je opslaan op een Pinterest-bord of in je Keen. Toch zijn er wel verschillen tussen de twee platformen. 

Pinterest is veel visueler en draait voor een groot gedeelte om stijl. De afbeeldingen van de pins zien er gelikt uit en de borden die worden aangemaakt op Pinterest worden vaak gebruikt als moodboard voor styling van interieur, fashion of bruiloften. Het dient als inspiratiebron. 

Automatisch aanvullen

Keen draait veel meer om het delen van kennis. Het toont niet per se de mooiste afbeeldingen, maar juist linkjes naar websites die interessant kunnen zijn voor jou. Het werkt dus net als Google Search, maar bij Keen kan je alles gecategoriseerd opslaan, reacties plaatsen en linkjes delen met anderen. Nog een wezenlijk verschil met Pinterest is dat de inhoud van je Keen automatisch opgehaald wordt uit Google, terwijl je je Pinterest-bord zelf samenstelt. Je geeft bij Keen aan hoe vaak je een update wilt, van iedere dag tot eens in de dertig dagen, en of je één tot twintig suggesties per update wilt. 

Waarom is Keen interessant voor online marketeers?

Of Keen echt succesvol en een serieuze concurrent van Pinterest gaat worden, is nog niet duidelijk. Google heeft al meerdere malen misgeschoten, zoals met Google+ en Google Glass. Dus wie weet is Keen volgende in dit rijtje. Toch denken wij dat het platform er eentje is om in de gaten te houden. 

Keen leert digitale marketeers namelijk om op een andere manier om te gaan met zoekmachines. ‘Normale’ zoekmachines zijn passief. Het is afwachten tot iemand de juiste zoekvraag intypt. Keen zoekt actief naar content die relevant is voor zijn gebruikers. Het medium zou dus een hele nieuwe manier van zoeken kunnen worden. 

SEO voor Keen

Voor SEO kan Keen een interessant platform worden. Gebruikers kunnen namelijk jouw pagina’s vinden via een Keen. Scoor je hoog in de Google zoekresultaten, dan is de kans groter dat je ook in Keen vertoond wordt. Het verschil met Google Search is echter dat Keen niet alleen op zoekresultaten gebaseerd is, maar ook op het gedrag van de gebruiker en welke links die gebruiker bewaart. 

Je kan natuurlijk ook zelf een Keen aanmaken omtrent een bepaald onderwerp. Het nadeel hiervan is dat er op deze Keen ook linkjes van je concurrenten vertoond kunnen worden. Door alleen je eigen linkjes te bewaren als ‘Gems’ kan je dit enigszins omzeilen. 

Adverteren op Keen

Keen is pas sinds juni 2020 in de lucht en zit nog in de experimentele fase. Adverteren is dan ook nog niet mogelijk. Het platform is ook nog niet groot genoeg hiervoor en de toekomst van Keen is nog onzeker. 

In de gaten houden

Hoewel het platform nog in de kinderschoenen staat en het nog weinig mogelijkheden biedt voor online marketeers, zijn de functies die Keen biedt interessant om in de gaten te houden. En mocht het platform falen, dan zullen deze functies waarschijnlijk door andere kanalen worden overgenomen. 

Zelf een kijkje nemen op Keen? Download de Keen-Android app of zoek in de webapp Staykeen.com

Over de auteur: Paulien Tak is Social Media Marketeer & Content Creator bij Goeiezaak.com 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Blockchainkiller

Nee dit wordt geen pinterestkiller netzoals dat google+ ook geen facebook killer werdt.

Google stop zijn projecten vaak abrubt of veranderd de UI zo dat het zwaar onaantrekkelijk wordt om jog langer te gebruiken (heb ik nu bij maps).

En youtube; wst helemaal vol geramd is met reclames en advertenties waardoor het gebruik ervan gewoon niet meer leuk is

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond