-

Hoe benader je journalisten via sociale media?

Sociale media zijn de ideale manier om in contact te komen met journalisten. Want niet elk persbericht wordt opgepakt. Toch zijn er een paar regels waar je rekening mee kunt houden om je kans op succes te vergroten. Mashable noemt er tien. Wij hebben daar onze eigen variant op gemaakt.

Eindelijk een onderwerp waar we echt verstand van hebben. Jawel, ook Emerce wordt dagelijks benaderd door enthousiaste ondernemers. Soms een beetje te enthousiast, om heel eerlijk te zijn. Natuurlijk moet je als ondernemer je product of dienst een wereldidee vinden, daar weet ik alles van, maar houd er rekening mee dat journalisten dat soms heel anders zien.

1. Twitter is de ideale roeptoeter, toch?
Ook journalisten hebben Twitter-accounts en lijken daardoor makkelijk te benaderen. Maar een verzoek om via Direct Message stande pede contact op te nemen zal zelden worden gehonoreerd. Tenzij je iets nieuwswaardigs hebt te melden. En trouwens, er is ook nog gewoon mail. Niet doen: contact zoeken via LinkedIn en dan zo snel mogelijk een idee onder de aandacht brengen. Voor journalisten is LinkedIn doorgaans geen actieve werkomgeving en het komt hijgerig over.

2. Direct Message werkt alleen als je de journalist volgt.
Dat wordt nogal eens vergeten. Het heeft weinig zin om via DM om een emailadres te vragen, dan moet je de desbetreffende journalist wel eerst volgen. Vragen om teruggevolgd te worden staat weer niet erg netjes. Dat maakt de journalist wel uit.

3. Blijf weg uit Facebook.
Journalisten willen liever niet lastig gevallen worden op Facebook door onbekenden. Het is de omgeving voor vrienden, kennissen, familie en collega’s. Laat dat zo. Probeer dus ook geen vrienden te worden als je de journalist niet persoonlijk kent. Probeer ook geen vrienden te worden als de journalist jou toevallig een keer gesproken heeft.

4. Ga niet spammen.
Het kan maar zo zijn dat een journalist niet reageert op je tweet. Dat is geen opzet, ook journalisten hebben het druk en komen er vaak niet eens aan toe om alles te lezen. Dram dan niet net zo lang door totdat je antwoord krijgt. Neem je verlies en probeer het nog eens via mail.

5. Laat de collega er buiten.
Val niet een journalist lastig om een collega (die je niet kunt traceren) te benaderen. Dat komt een beetje over als: in jou ben ik niet geïnteresseerd, maar in je collega wel. Tip: de redactie van Emerce is heel goed bereikbaar per mail (iets minder per telefoon), zowel individueel als geheel.

6. Ken het medium.
Het is handig als je een beetje weet waar het medium over gaat. Emerce krijgt dagelijks mails van PR-bureaus die omwille van bereik ons berichten sturen over niet-relevante onderwerpen, zonder dat er een onlinecomponent in zit. Dat werkt uiteraard alleen maar tegen je.

7. Gebruik het juiste mailadres
Gebruik bij voorkeur telefoonnummers en mailadressen die journalisten zelf publiceren, bijvoorbeeld op hun Twitter profiel. En omgekeerd: laat in mail een telefoonnummer achter. Plan je dag zo in dat je bereikbaar bent (niet de hele dag in vergadering of alvast met vakantie, allemaal meegemaakt).

8. Wees exclusief.
Journalisten houden van primeurtjes. Ja, wij ook hier bij Emerce. Grote kans dat we eerder luisteren als je ze een voorkeursbehandeling geeft. Maar pak het dan wel slim aan: mailen of bellen is beter dan twitteren, want dan kan iedereen meelezen. Ga ook zeker niet hetzelfde verhaal aan alle media twitteren. De interesse van de journalist is dan al snel met de Noorderzon vertrokken.

9. Moet ik niet een PR kantoor nemen?
Dat doen inderdaad veel Nederlandse bedrijven. Die kantoren hebben vaak al persoonlijk contact met journalisten, maar er zit dan wel een vertaalslag tussen. Zeker bij complexe technische zaken moet het PR-kantoor de materie wel goed kunnen begrijpen. Onze ervaring is dat IT en online gerelateerde PR bureaus deskundiger zijn dan algemene. Waarschuwing: de weg via een PR kantoor geeft geen publicatiegarantie.

10. Wees zuinig met herinneringen.
De meeste PR-kantoren hebben het afgeleerd, maar bellen of mailen met de vraag of persbericht is ontvangen en of we er wat mee doen is geen goed idee. Als je verhaal niet wordt overgenomen is het beter dat gewoon te accepteren dan herinneringen te sturen of te blijven vragen waarom het niet wordt geplaatst.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mahindra

Graag wil ik meer weten over het benaderen van Journalisten voor Muziek en concerten. Ik doe veel concerten in Carre/Paradiso/Melkweg?Vredenburg etc..alvast bedankt voor uw reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond