-

Hoe bereken je de ROI van warehouse automation?

Organisaties die aan de slag willen met warehouse automation, bijvoorbeeld met AutoStore, vragen zich vaak af hoelang het duurt voordat de investering daarin zich heeft terugverdiend. Het antwoord daarop is afhankelijk van een combinatie van harde en zachte factoren. 

Het berekenen van de ROI voor het automatiseren van een warehouse lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is de financiële voordelen te delen door de kosten van de investering. Financiële voordelen ontstaan bijvoorbeeld door een besparing van ruimte in je magazijn en een lagere hoeveelheid orderfouten.

Toch vertelt deze berekening niet het hele verhaal. Er zijn namelijk bedrijfsspecifieke voordelen die je door automatisering kunt behalen waaraan geen exact prijskaartje gehangen kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een hogere klanttevredenheid, maar ook strategische voordelen die gepaard gaan met de investering zoals een kortere leveringstijd.

Desondanks denken sommige organisaties dat zij bij voorbaat geen ROI kunnen behalen op het automatiseren van hun magazijn. Deze gedachte komt voort uit de omzet die zij realiseren, de voorraadgrootte en het aantal medewerkers dat zij in dienst hebben. Onze ervaring is dat magazijnautomatisering al loont zodra een organisatie meer dan twee werknemers heeft. Daarbij is het belangrijk om in gedachte te houden dat hoe meer werknemers je hebt, hoe sneller waarschijnlijk de gewenste ROI wordt bereikt.

ROI van magazijnautomatisering berekenen

Bij het berekenen van de ROI zijn er zogenoemde harde en zachte waarden om rekening mee te houden.

Harde waarden van magazijnautomatisering zijn bijvoorbeeld:

  • Ruimtebesparing
    Met AutoStore bijvoorbeeld tot wel 80% van het beschikbare vloeroppervlak.
  • Lagere transactiekosten
    Werknemers kunnen meer orders picken, waardoor de efficiëntie met minstens 100% toeneemt in vergelijking met een handmatig magazijn en je minder medewerkers in het warehouse nodig hebt voor je operatie.
  • Energiebesparing
    Robots hebben uiteraard energie nodig, maar zijn niet afhankelijk van de verlichting en verwarming van een ruimte.

Zachte waarden van magazijnautomatisering zijn bijvoorbeeld:

  • Kortere leveringstijd
    Als de volledige logistieke keten is geoptimaliseerd, kan dankzij magazijnautomatisering de geschatte levertijd van bestellingen aan je eindklant worden verkort van meerdere dagen naar dezelfde dag.
  • Lagere voorraadkosten
    Oplossingen zoals Autostore houden voortdurend de inventaris bij, waardoor je minder geld kwijt bent aan het controleren van de voorraad.
  • Minder orderfouten
    Het risico op menselijke fouten wordt zo goed als geëlimineerd.
  • Minder druk bij klantenservice
    Door minder orderfouten en een kortere levertijd bespaar je op je klantenservice.
  • Tevreden klanten
    Hoe minder fouten er in de levering zijn, hoe tevredener een klant is en de kans toeneemt dat deze een herhaalaankoop doet.
  • Tevreden medewerkers
    Medewerkers worden fysiek minder zwaar belast doordat zij onder andere minder afstanden in het magazijn hoeven af te leggen, waardoor zij gelukkiger en loyaler zijn.
  • Lagere kans op diefstal
    Doordat producten goed zijn opgeborgen in een automatiseringsoplossing, is de kans op diefstal en andere schade door zowel medewerkers als externen kleiner.
Hoelang het duurt voordat je ROI bereikt

Hoeveel en hoe snel je je ROI met magazijnautomatisering realiseert hangt sterk af van de harde waardes en daarbij de prijs die op elke zachte waarde wordt geplakt. Ga daarom onder meer na:

  • Hoeveel kost een orderfout jouw organisatie?
  • Hoeveel bespaar je op tevreden medewerkers door minder verloop en ziekte uitval?

De snelste ROI die wij ooit zagen tijdens een implementatieproces was binnen een jaar en het langste traject was zes jaar.

Het alternatief als je niet automatiseert

Wij zeggen altijd het beste moment om te investeren in magazijnautomatisering, is de periode vlak voordat je het echt nodig hebt. Warehouse automation zorgt er namelijk ook in de toekomst voor dat je competitief blijft en verder kan groeien.

Organisaties die denken nog niet klaar te zijn om hun magazijn volledig te automatiseren, maar wel meer orders willen afhandelen, kiezen er vaak voor om samen te werken met een extern logistiek bedrijf. Op deze manier profiteren ook zij van een geautomatiseerd magazijn. Als deze organisaties vervolgens verder groeien stijgen ook de kosten om gebruik te maken van de externe optie, waardoor vanzelf het moment komt waarop zij gaan inventariseren of het voor hen lonend is om toch te investeren in magazijnautomatisering.

Het berekenen van de ROI van magazijnautomatisering is dan ook een manier om te kijken naar de winstgevendheid van je organisatie over een langere periode. Denk aan huur, salaris, schoonmaak en andere kosten die de komende jaren waarschijnlijk verder gaan toenemen. Na verloop van tijd zullen de bij elkaar optelde kosten hiervan in veruit de meeste gevallen hoger zijn dan de kosten van magazijnautomatisering.

Wat de ROI van magazijnautomatisering voor jouw organisatie kan zijn hangt van verschillende factoren af.

Wil je echt weten hoelang het duurt om de investeringen in warehouse automation terug te verdienen? Schakel dan een specialist in magazijnautomatisering-oplossingen in.

Over de auteur: Melle van den Berg is Sales Director bij Element Logic.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond