-

Marketplaces: het belang van een efficiënte prijsstrategie

Het hebben van kwalitatieve productomschrijvingen en hoogwaardige productafbeeldingen dragen bij aan de vindbaarheid van je producten, echter is de prijs vaak de bepalende factor voor de consument. Daarom is het van belang om een slimme en efficiënte prijsstrategie op marketplaces te hanteren.

Prijsafspraken op marketplaces

Marketplaces kunnen streng zijn wanneer het aankomt op prijsafspraken. Het niet naleven van deze afspraken kan serieuze gevolgen hebben: zo kan de marketplace ervoor kiezen om je aanbieding te verwijderen of om je verkopersaccount permanent op te schorten.

Wat zijn deze prijsafspraken?

  1. Relevante marktprijs
    Marketplaces zoals bol.com controleren of de prijs van je artikel marktconform is. Dit doen ze door te kijken naar prijzen van andere verkopers die hetzelfde product aanbieden, zowel binnen hun eigen platform als daarbuiten. Bij te hoge uitschieters qua prijs, loop je het risico dat je product niet getoond wordt.
  2. Gelijke prijzen
    Klanten vergelijken de prijs van een product online. Daarom is het van belang dat je prijs in je webshop niet te veel afwijkt van de prijs die je hanteert op de marketplace. Er wordt wel rekening gehouden met een eventueel verschil in verzendkosten.
  3. Misleidende prijzen
    Om misleidende prijsstellingen tegen te gaan stellen marketplaces de eis dat de prijs in lijn staat met de aanbevolen verkoopprijs (indien deze aanwezig is) van de leveranciers. Het is dan ook van groot belang om regelmatig de aanbevolen verkoopprijs te controleren, deze kunnen namelijk naargelang de populariteit van een product veranderen. In het geval van kortingen, moet de aangegeven RRP (referentieprijs) altijd de laagste prijs zijn waartegen je je product in de laatste 30 kalenderdagen hebt verkocht.

Sommigen marketplaces hanteren een puntensysteem om te bepalen of de prijs voldoet aan de voorwaarden en of het een eerlijke prijs is. Bij bol.com hebben ze hier de prijssterrenscore voor ingevoerd . Doorgaans wanneer je een vier sterren waardering voor je prijsstelling krijgt, is het een dikke voldoende. Bij vijf sterren heb je volgens het platform de scherpste prijs ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. Het behalen van een vier of vijf sterren score verhoogt de kans dat je met je producten in het koopblok komt te staan. Wanneer je slechts één prijsster op je artikelen krijgt, worden je artikelen simpelweg niet getoond op het platform.

Productprestaties op marketplaces

Om een goede en concurrerende prijsstrategie op je producten toe te passen, is het van belang om te weten waar de huidige vraag van een product staat. Indien een product tijdens een laagseizoen minder goed presteert, is het zeer waarschijnlijk dat de prijs van dit product naar beneden bijgesteld moet worden. Als de vraag naar dit product stijgt en de orders binnenstromen, is het tijd voor een prijsverhoging. Buiten het seizoen zijn er nog tal van variabelen die van invloed zijn op de populariteit van een product. Denk hierbij aan weer, feestdagen of geplande kortingsdagen zoals Black Friday.

Hieruit kunnen we concluderen dat de prijzen op de marketplaces voortdurend gecontroleerd moeten worden, niet alleen om meegaand te zijn met de trends maar ook concurrerend te blijven.

Drie best practices voor een efficiënte prijsstrategie

Nu is het tijd voor een effectieve en concurrerende prijsstrategie die je vrijwel gegarandeerd een voorsprong geven op andere verkopers binnen je branche. In dit artikel vind je drie best practices om deze doelstellingen te behalen:

1. Monitor je concurrentie op de marketplace

Marketplaces zijn er op ingesteld om online shoppers meer gemak en keuze te bieden bij de zoektocht naar een product. Het is daarom voor jou als verkoper van belang dat je producten bovenaan de zoekresultaten komen te staan – anders loop je het risico dat je producten niet gezien worden.

Prijs is een belangrijke maatstaf bij het behalen van de buy-box. Om ervoor te zorgen dat je de meest competitieve prijs op de marketplace hebt, is het van belang dat je je concurrenten kent. Denk hierbij aan de prijzen die zij hanteren en wanneer er veranderingen optreden. Om op de hoogte te blijven van prijsontwikkelingen, heb je concurrerende data-analyses nodig die in één oogopslag te begrijpen zijn. Daarom zijn visualisatie dashboards en benchmarking tools van groot belang. Kies analytische en efficiënte tools die inzicht geven in hoe je prijzen zich verhouden ten opzichte van de concurrentie in eenvoudige rapporten. Een goede repricer kan hiervoor uitkomst bieden.

Een repricer scant de artikelprijzen die je concurrenten hanteren op de marketplaces. Vervolgens past de repricer de productprijzen aan op basis van criteria die jij bepaalt, in combinatie met de prijsveranderingen bij je concurrenten. Omdat het bepalen van de juiste prijs uit veel onderdelen bestaat, is het van belang dat je een repricer kiest die je volledig naar eigen wens kunt instellen aan de hand van attributen en die rekening houdt met de prijsafspraken op de marketplaces, zodat er geen incorrect prijsvoorstel wordt gemaakt.

2. Ken je prijscomponenten

De optimale prijs bestaat uit verschillende variabelen. Denk hierbij aan:

  • Logistieke kosten: bv. opslagkosten, uitbesteding en verzendkosten.
  • Inkoopprijzen: altijd up-to-date en voor elk product.
  • BTW en belastingen: houd rekening met verschillende BTW-tarieven.
  • Je marge: bepaal op wat voor manier jij je marge berekent. Wil je een vast bedrag of maak je liever gebruik van percentages? Of wil je dit per productcategorie bepalen? Zorg er in ieder geval voor dat het voor je organisatie helder is.

Hoe deze prijscomponenten zich verhouden, kan per product of productcategorie verschillen. Zorg er dus voor dat je deze inzichtelijk hebt voor je assortiment. Heb je een groot assortiment, dan is het zeker aan te raden om gebruik te maken van software die dit automatisch inregelt.

3. Centraliseer je marketplace verkopen

Het beheren van je marketplace verkopen op verschillende locaties kan ertoe leiden dat er knelpunten of miscommunicatie in je organisatie ontstaat. Door het ontbreken van een gecentraliseerd overzicht, kunnen er inconsistenties optreden in gegevens en zodoende dus ook in de prijzen van je producten. Hierdoor loop je het risico dat je assortiment niet in aanmerking komt voor de buy-box, wat weer ten koste gaat van je omzet.

Door je marketplace verkopen te centraliseren middels een marketplace integrator, behoud je niet alleen het overzicht maar geef je jezelf ook de ruimte om je marketplace strategie nog verder te kunnen optimaliseren.

Zoek een tool die bij je organisatie past

Het handmatig controleren en aanpassen van al je prijzen op verschillende marketplaces is onbegonnen werk en ook nog eens foutgevoelig. Oriënteer je dus op tools die je prijsbeleid kunnen automatiseren of zelfs een platform die al je marketplace activiteiten kan integreren. Oriënteer je op de verschillende repricer tools in de markt die passen bij je organisatie en doe er je voordeel mee.

Over de auteur: Olga van Borren is content marketeer bij EffectConnect.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arnoud T

Bij een effectieve prijsstrategie kan ik me iets voorstellen, maar wat is een efficiënte prijsstrategie?

Prijsafspraken zijn meestal in strijd met de mededingingswet, maar marktplaatsen hebben wel vaak regels die van invloed zijn op de prijsvorming.

Marktplaatsen die de eis stellen dat een prijs in lijn staat met de aanbevolen RRP (recommended retail price) of RPM (retail price maintenance) zijn blijkbaar niet op de hoogte van Europese mededingingsregels die opgelegde adviesprijzen verbieden.

Het hebben van goede argumenten, marktkennis en het duidelijk schrijven dragen bij aan de begrijpbaarheid van dit soort artikels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond