-

Hoe GrandVision en Boretti procesoptimalisatie innovatief aanpakken

Onder bedrijven die bezig zijn met groei en kostenbesparingen is procesoptimalisatie een bekend begrip. Maar lang niet altijd wordt dit op de juiste manier ingezet. Dit is waar je op moet letten bij procesoptimalisatie en wat je kunt leren van GrandVision en Boretti.

Procesoptimalisatie is erop gericht om bedrijfsprocessen efficiënter en effectiever te laten functioneren. Dit kun je onder meer realiseren door slimme, digitale oplossingen in te zetten. Denk aan platformen die informatieoverdracht versimpelen of bijvoorbeeld onboarding op grote schaal haalbaar maken. 

Valideer tijdig en regelmatig

Een van de belangrijkste elementen in procesoptimalisatie is validatie. Het is gemakkelijk om te sturen op snelheid en features, maar acceptatie door de gebruiker is de sleutel tot een beter proces. Zij bepalen het succes van een nieuwe oplossing.  

Je ondervangt dit door de Design Thinking methode te volgen en dit waar nodig te combineren met Lean Startup en Agile Scrum. In deze methode maak je eerst helder welke problemen er spelen en bedenk je mogelijke oplossingen. Vervolgens ga je direct aan de slag met het uitwerken van de gekozen oplossing en laat je deze toetsen door de doelgroep. Door al vroeg in het proces de veranderingen die je doorvoert te testen, voorkom je vaak al een hoop fouten.

Focus op de lange termijn

Het is logisch dat je als bedrijf zo snel mogelijk van alles wilt implementeren om de nodige veranderingen door te voeren. Toch is dit niet altijd wenselijk. Het zorgt er misschien voor dat je op korte termijn de gewenste doelstellingen behaalt, maar op lange termijn kan dit leiden tot problemen. 

Stel dat je een platform hebt opgezet dat geschikt is voor het huidige klantenbestand. Als je klantenbestand vervolgens in korte tijd snel groeit, kunnen er schaalbaarheidsproblemen voor je platform ontstaan. Denk daarom altijd na hoe de oplossing die je realiseert, kan meegroeien met de ambities van je bedrijf. 

Betrek stakeholders vanaf het begin

Wanneer je processen gaat optimaliseren, veranderen er zaken die mogelijk tot weerstand leiden. Dit komt vaak doordat zij het verandertraject niet overzien of niet begrijpen wat hun rol daarin is. 

Probeer zoveel mogelijk stakeholders direct bij het proces al te betrekken om dit te voorkomen. Communiceer duidelijk wat er gaat veranderen en voor wie, en zorg ervoor dat iedereen ook daadwerkelijk bereid is om de veranderingen door te voeren. 

GrandVision’s innovatieve leerplatform

GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Eyewish, Pearle en Charlie Temple, is wereldwijd marktleider op het gebied van oogverzorging. Bij GrandVision werken meer dan 36.000 medewerkers in 40 landen. Al deze medewerkers krijgen de nodige trainingen die passen binnen hun functie. Om dit leerproces zo soepel mogelijk te laten verlopen, is de GrandVision Academy opgezet; een platform waar medewerkers in verschillende functies eenvoudig, overal en op elk apparaat leerprogramma’s kunnen volgen. 

Om dit project te laten slagen, werden medewerkers hier vanaf de start actief bij betrokken. Door ideeën voor het platform bij hen voor te leggen, kregen zij inspraak in het uiteindelijke resultaat wat het voor hen ook gelijk tastbaar maakte. Op deze manier werden medewerkers indirect gestimuleerd om met het platform aan de slag te gaan. 

Door de schaalbare opzet groeit de Academy mee met GrandVision zonder een one-size-fits-all oplossing te worden. De Academy houdt rekening met lokale verschillen door HR-afdelingen keuzevrijheid te bieden. Hoe harder GrandVision groeit, hoe prettiger het wordt om overzicht te hebben in de effectiviteit van trainingen en voortgang van medewerkers.

Boretti’s alles-in-een platform voor succesvolle franchises

Lifestyle keukenmerk Boretti ontwikkelt momenteel een nieuw internationaal franchiseconcept. Om binnen de branche een unieke propositie te kunnen doen, is samen met Boretti het gehele franchisenemertraject gedigitaliseerd en daarmee versneld. 

Dankzij een online platform kunnen franchisenemers overal ter wereld eenvoudig hun franchise(vestiging) starten of beheren. Hierin doorlopen franchisenemers stapsgewijs het proces. Van het zoeken naar een geschikte locatie en het gewenste interieur tot aan het managen van de pre-opening en brand control. Vervolgens kunnen medewerkers op hetzelfde platform alle benodigde documenten vinden en heeft de marketingafdeling eenvoudig inzicht in de belangrijkste data. 

De workflow is volledig digitaal en doordat franchisenemers dankzij het online platform directer met elkaar in contact staan, delen zij ook sneller tips en ervaringen met elkaar. 

Relevant voor elk bedrijf

Of het nu gaat om leerprogramma’s voor je werknemers of een platform dat alle functies binnen een project aangaat, procesoptimalisatie is relevant voor elk bedrijf dat bezig is met groei of kostenbesparingen. Blijf je einddoel in zicht houden en test al tijdig om je verbeteringen te valideren én je stakeholders hierbij te betrekken. Dan zal je zien dat je bedrijfsprocessen zullen verbeteren. 

Over de auteur: Vincent Croes is senior digital consultant bij Gravity.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond