-

Hoe ‘social’ is social media nog?

De wereld van social media is enorm in beweging. Waar social media tijdens het ontstaan nog een netwerk was voor het onderhouden van sociale contacten, is het nu ook steeds meer een bron van nieuws geworden. Daarnaast is het voor merken een belangrijk content platform om met de doelgroep in contact te komen. Maar waar blijft het social aspect in al de veranderingen als social platforms zichzelf nieuwssites gaan noemen? En rennen de gebruikers van sociale media door alle advertising niet juist weg?

De grote vraag die dan ook centraal stond tijdens de 10de editie van The Social Conference op donderdag 23 maart was: Shedding the social tag? Sprekers waaronder Marc de Vries, voormalig manager van Twitter, Marcel Molenaar, manager van LinkedIn en influencer Anna Nooshin kwamen bijeen om hun visie op de social wereld en alle ontwikkelingen te delen.

Social is je persoonlijke nieuwszender

Voor veel mensen zijn socialmediaplatforms een grote bron van nieuws geworden. Video is hierin een zeer belangrijke driver. Facebook speelt daarop in en brengt persoonlijk nieuws door middel van video. Mark Zuckerberg zei vorig jaar al: “Within five years, Facebook wil be mostly video”.

Deze ontwikkeling is al zichtbaar door de komst van Facebook Live. Met Facebook Live is het mogelijk voor bedrijven en personen om live video’s op Facebook te plaatsen. Het organisch bereik van bedrijven op Facebook is al een tijdje dood, maar doordat het algoritme van Facebook de voorkeur geeft aan video, biedt Facebook Live hier een nieuw alternatief voor.

Een goed voorbeeld van de inzet van Facebook Live is de video van NOS over de terroristische aanval bij het Brits parlement.

Facebook gaat de live video’s ook uitzenden via je smart TV en onderbreekt deze video’s met mid-roll ads. Deze mid-roll ads bieden bedrijven de mogelijkheid om te adverteren tijdens de live video. Waarbij je met reclames via de traditionele tv niet gericht kan targeten op je doelgroep, is dit juist de kracht van Facebook. Facebook biedt namelijk de mogelijkheid om te targeten op de doelgroep die je wilt bereiken.

Ook Marc de Vries van Twitter liet tijdens The Social Conference zien dat er steeds meer aandacht is voor video. Sinds Twitter alle video’s die korter zijn dan 6,5 seconden in een loop plaatst, is ook op Twitter de verschuiving duidelijk zichtbaar.

Video in je marketingstrategie

Video wordt inmiddels ook steeds vaker ingezet in de marketingstrategie van merken. Manon Fennis, marketingmanager van muziekbrand XITE, vertelde over een succesvolle samenwerking met H&M om millennials te bereiken door middel van vloggen. Ze startten een zoektocht naar nieuw vlogtalent en lieten hun doelgroep millennials zelf vlogs creëren waarmee ze kans maakte op het bijwonen van verschillende festivals.

De audities vonden plaats via YouTube en dit werd aangejaagd door bekende online influencers. Dit alles resulteerde in honderden user-generated content en een online bereik van elf miljoen. XITE vergrootte op deze manier niet alleen hun online community maar zorgden ook voor een betrokken doelgroep. Een succesvolle marketingstrategie die ook de kracht van video niet schuwt.

Video is niet alleen geschikt voor het genereren van merkbekendheid maar kan de gehele customer journey van brand awareness tot conversie ingezet worden. Je kunt de mensen die jouw brand video hebben bekeken in een groep plaatsen en retargeten met een relevante advertentie. Zo kun je een tweede contactmoment maken en de relevante persoon converteren naar een klant.

Een andere aanpak om de gehele customer journey te bedienen is door je brand video’s af te wisselen met video’s met commerciële boodschappen waarbij bepaalde of nieuwe producten kunnen worden gepromoot. Zo kunnen video’s goed in je marketingstrategie worden geïntegreerd.

Shedding the social tag?

Ondanks alle verschuiving in het social medialandschap blijft de kern social. De interactie met de content door te reageren of te delen zorgt ervoor dat het sociale aspect blijft bestaan. Door het toenemende gebruik van video, met name door millennials, ontstaan er allemaal nieuwe mogelijkheden voor merken om in contact te treden met de doelgroep. Sociale platformen spelen hierop in door met nieuwe mogelijkheden te komen voor het aanbieden van (live) video content. Voor merken is het de uitdaging om creatieve content te creëren die de doelgroep aanspreekt en bereid is om te delen met vrienden.

Kortom: de vorm van social media verandert, maar het sociale aspect blijft aanwezig.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond