-

King of the Jungle? Zo word je jager in plaats van prooi binnen digitale transformatie

In 1937 zet Jan Romein, vermaard hoogleraar en Nederlands Kunsthistoricus het op papier: In zijn Essay “De dialectiek van de vooruitgang”, bespreekt hij voor het eerst ‘De wet van de remmende voorsprong’. Ook binnen digitale transformatie doet deze wet blijkbaar prima zijn werk.

In het kort beschrijft deze ‘wet’ het volgende: Een voorsprong in een bepaald domein, resulteert vaak in een verlaagde stimulans om verdere verbeteringen of vooruitgang op te zoeken en en deze door te voeren. Er ontstaat berusting (in deze voorsprong) die de organisatie remt in zijn verlangen om te blijven vernieuwen.

Als gevolg hiervan groeit het risico dat de organisatie wordt ingehaald door anderen. Zo leidt de voorsprong die je hebt opgebouwd, eigenlijk het ontstaan van een achterstand in. Dit expliciet benoemen, resulteer in bewustwording, voor een ieder die zich hier binnen zijn takenpakket mee bezighoudt.

Digitale transformatie

Ook binnen het domein van digitale transformatie steekt deze wet van de remmende voorsprong de kop op. Want: menig organisatie realiseert zich inmiddels dat er bij digitale transformatie zowel sprake is van een zekere potentie als urgentie.

Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek dat organisaties die succesvol met digitale transformatie aan de slag zijn gemiddeld negen procent meer omzet genereren dan hun branchegenoten en gemiddeld 26 procent meer winst weten te behalen (Leading Digital, Westerman).

Ook is duidelijk dat in vrijwel elke branche inmiddels een ‘Digital Master’ aanwezig is (een marktpartij die succesvol digitaal transformeert) en dat ook van jou als organisatie stappen worden verwacht.

King of the Jungle

Ben jij de Digitale Master in je branche? Gefeliciteerd! Hopelijk pluk je de hierboven beschreven vruchten van de investeringen die je hebt gedaan. Je bent (een van de) succesvolste in jouw branche, staat bovenaan in de keten en bent de ‘King of the Jungle’.

Echter, een belangrijke – en vaak vergeten- boodschap binnen het domein digitale transformatie is: Waan je niet veilig, ook niet wanneer je de koploper bent in de branche. De kritische vraag die je jezelf wilt stellen, is of je wel de King of the Jungle (Predator) bent, of eigenlijk de prooi (prey) van je achtervolgers.

Belangrijker nog; misschien ben je al ten prooi gevallen aan de aloude wet van de remmende voorsprong en investeer je op dit moment niet voldoende in het najagen van nieuwe kansen, verbeteringen of nieuwe innovaties. Door te berusten in de voorsprong die je hebt, ontstaat het risico dat je wordt ingehaald. Ook wanneer je voorop loopt: Focus op disruptie van de eigen dienstverlening en Businessmodel.

Dit levert je direct twee voordelen op:

1. Je bent in staat de voorsprong die je hebt op je branchegenoten nog verder te vergroten.
2. Je bent beter bewapend tegen new entrants (start-ups) die met hun nieuwe businessmodellen en proposities de huidige markt aanvallen en proberen te disrupten.

De wet van de Stimulerende Achterstand

Ben je (nog) niet de digitale master in de branche en zie je de digitale successen van anderen (competitors) in de markt? Maak je dan (nog) geen zorgen. Gemiddeld weet twee op de drie bedrijven zich succesvol aan te passen aan digitale disruptie in de branche.

En dat deze (kleine) achterstand stimulerend kan werken, laat ook onderzoeker Jonah Berger zien. In zijn onderzoek “Can Losing Lead to Winning” laat hij zien dat het ervaren van een kleine achterstand de inspanning en motivatie verhoogt, en zo leidt tot een situatie waarin degene die eerder achterop liep, zich uiteindelijk tot winnaar mag kronen.

Of je nu koploper of middenmoter bent in de branche waarin je actief bent: De urgentie, potentie en risico’s die digitale transformatie met zich meebrengt zijn hoog.

Deel dit bericht

1 Reactie

Robert-Jan

“Focus op disruptie van de eigen dienstverlening en [het eigen] Businessmodel.” Mooi gezegd. Juist de start-ups die zo’n 10 jaar geleden zijn begonnen (en die zich al die tijd hebben laten voorstaan op hun eigen disruptieve karakter), worden nu links en rechts ingehaald door nieuwe disruptors. In het domein van customer service software bijvoorbeeld, wordt dat nu goed zichtbaar. Chatbots en voicebots nemen taken over van self-service software.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond