-

Google wil Analytics toegankelijker maken

Google Analytics is de populairste aanbieder van webanalyses, want gratis, maar een deel van de Amerikaanse webretailers vindt de dienst ontoegankelijk.

Als groot voordeel van Google Analytics noemen e-retailers de koppeling tussen Analytics, Google AdWords en DoubleClick, vooral als het gaat om populaire zoektermen en populaire artikelen. Zo krijgt men meer inzicht.

Maar een kwart van de zogenoemde Second 500 e-retailers van Internet Retailer gebruikt geen Google Analytics. Soms is dat omdat men aan een bepaald platform vastzit zoals Yahoo Stores. Die levert zijn eigen analyses. Maar er zijn ook webwinkels die liever betalen voor diensten als Mixpanel, Optimizely, CrazyEgg en KissMetrics. Die zouden makkelijker te gebruiken zijn, maar gebruikers ook helpen met het nemen van besluiten.

Een retailer van FrenchToast zegt dat het moeilijk is om de juiste gegevens uit Google Analytics te halen door het hoge abstractieniveau. Hij noemt als voorbeeld de conversieverschillen tussen gebruikers van de browsers Chrome en Safari. Die zijn toe schrijven aan een beveiliging bij Chrome. Het zou mooi zijn als Analytics dat kon laten zien. Een e-tailer zegt: ‘Bij Analytics weet ik alleen dat 50 personen hebben geklikt, maar niet waar ze precies op klikken of op wat.”

Een dienst als CrazyEgg daarentegen toont hittekaarten om aan te geven waar precies klanten op klikken. Hittekaarten ontbreken bij Google.

Kleinere bedrijven kunnen zich geen datawetenschappers of data-analisten veroorloven en voelen zich vaak overgeleverd aan complexiteit. Dat is Google zich ook gaan realiseren en vandaar men trainingen aanbiedt voor niet-technische mensen. Dat gaat via de Google Analytics Academy, die online kan worden gevolgd. In maart is een nieuwe drie uur durende cursus toegevoegd. De cursus eindigt met een examen. Voor de nieuwe cursus hebben zich 50.000 mensen aangemeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond