-

Groei in Big Data Analytics: meer budget, te weinig vaardigheden

Het aantal organisaties dat van plan is om hun Big Data Analytics budgetten te verhogen, is bijna verdubbeld in de laatste twaalf maanden. Volgens een nieuwe studie naar de toepassing van Big Data, de gebruikte technologie en de uitdagingen, is het budget gestegen van 35 procent in 2013 naar 61 procent dit jaar. De juiste analytische vaardigheden ontbreken echter bij veel bedrijven.

Het Meet & Analytics Report, uitgegeven door E-consultancy in samenwerking met Lynchpin, ondervroeg meer dan 1000 zakelijke professionals, afkomstig van bedrijven (49 procent) en aanbieders van Big Data oplossingen (51 procent). De studie is een welkome stimulans voor die leveranciers: het percentage bedrijven op zoek naar meer consultancy en diensten is gestegen van 27 procent naar 44 procent. De vraag naar interne medewerkers groeide van 36 procent naar 46 procent.

Analytics_budgets
Digitaal Nirvana
Big Data wordt in overweldigende mate (92 procent) door de bedrijven en leveranciers van het onderzoek gezien als het meest efficiënte instrument om zakelijke doelen mee te bereiken. Een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Voor twee op de vijf organisaties (40 procent) zorgt Big Data daadwerkelijk voor uitvoerbare aanbevelingen die een verschil maken. We schreven al eerder over de manier waarop Big Data e-commerce volledig op zijn kop zal zetten: Vier manieren waarop Big Data E-commerce verandert.

Het belang van de juiste middelen en vaardigheden om Big Data maximaal in te zetten, wordt ook benadrukt in het onderzoek. Volgens de bedrijven is de optimale balans tussen technologie, mensen en processen om een zogeheten ‘digitaal Nirvana’ te bereiken, respectievelijk 34 procent, 40 procent en 26 procent. De nadruk ligt dus op vooral op de inzet van mensen.

Missende analytische vaardigheden
Opmerkelijk genoeg melden de bedrijven ook dat ze de vaardigheden om Big Data technologie in te zetten veelal missen. In de top vier van ontbrekende vaardigheden, koos bijna de helft (47 procent) voor ‘using digital analytics tools’, met 20 procent van de bedrijven die dit tekort zien als hun grootste kloof. Gevolgd door ‘statistical modelling’, ‘conversion rate optimisation’ en ‘using business intelligence tools’. Met een continu toenemende focus op ROI, worden deze analytische vaardigheden standaard in het profiel van de moderne marketeer.
Ontbrekende vaardigheden

Welke vaardigheden missen volgens de bedrijven in het onderzoek.

Terwijl de stijging in budgetten met name voor rekening komt voor technologie: voor de komende twaalf maanden plant 46 procent van de respondenten een budgetstijging voor de medewerkers, vergeleken met 61 procent die een budgetstijging voor technologie in het vooruitzicht stelt. De groei in budgetten kan komen door de betere economische tijden, maar kan ook duiden op een toename in beschikbare technologie.

Andrew Hood van Lynchpin: ‘Er is zeker een aantal positieve ontwikkelingen te noemen, zoals toenemende investeringen en een groeiend gebruik van gegevens voor zakelijke besluiten. Echter, net als bij web analytics tools, is er de potentieel gevaarlijke verwachting dat de technologie vanzelf succesvol wordt.’

De moderne marketeer
Met de snelheid waarin Big Data technologie zich ontwikkelt, is er ook een noodzaak voor het trainen van medewerkers en het ontwikkelen van vaardigheden. Hebben marketeers dat zelf in de gaten?

Volgens een ander onderzoek van E-consultancy, Skills of the Modern Marketeer, herkennen marketeers wel degelijk het belang om technologie goed te begrijpen. Echter, zien ze ook het gebrek aan goede mensen met de noodzakelijke data en analytische vaardigheden.

dedicated-employees-for-data-analysis
Volgens Hood van Lynchpin zijn uitdagingen zoals het filteren van ruis en signaal, het vinden van patronen en het omgaan met complexe data niet uniek voor alleen digitaal. ‘Kijk of de vaardigheden die je zoekt al niet in de onderneming aanwezig zijn.’

Helder klantbeeld
Gevraagd naar de belangrijkste toepassing voor Big Data Analytics in het kader van een helder klantbeeld, was de eerste keuze in het Meet & Analytics-rapport het volgen van klantgedrag over verschillende apparaten en kanalen. Maar ook bestaande maar niet gebruikte CRM-data biedt mogelijkheden om de klant beter te begrijpen. Het gaat dus niet per se om meer data maar om de juiste data en de juiste toepassing.

Zoals Arun Jacob van Disney al eens zei over Big Data: ‘Het is allemaal gewoon data. Er komt een dag dat we het allemaal data noemen – maar voor nu is het nog Big.’ Ook met ‘kleinere’ databronnen als Google Adwords en Google Analytics zijn waardevolle inzichten te verkrijgen die direct om te zetten zijn naar praktische acties. Met zoveel waarde beschikbaar in de eigen data, is het vooral de vraag of bedrijven ook de mensen met de juiste vaardigheden in dienst hebben om dat om te zetten naar een zakelijk voordeel.

Download hier het ‘Measurement and Analytics raport 2014 van E-consultancy

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond